søndag 31. oktober 2010

Uke 43

Torsdag 28. Okt: I dag var det ingen andre oppgaver som skulle gjøres, så jeg hjalp til med å male en bormaskin. Den skulle brukes til å bore hull i takplater som er spent fast i borjiggen jeg laget deler til i forrige uke.




Så fant fram malings-utstyr og hansker og satte i gang med å male :)

Da dette var gjort fikk jeg en dreieoppgave av Roar. Den gikk ut på å dreie en gjenstand Ø30mm, med en hals med diameter 10mm. Høyden på den tykke og tynne diameteren skulle være ca 40mm. Delen skulle brukes i borejiggen for takplatene til trafokioskene som en avstands-del.
Resultatet ble bra :)
Her er et bilde av borjiggen for takplatene med klembakkene jeg boret og gjenget hull i i forrige uke, og avstands-delen jeg dreide i dag.

Borjiggen var da ferdig og klar til å monteres på bormaskinen jeg malte :) Her er et bilde av resultatet :)

HMS/Verneutstyr: Brukte vernebriller, hadde håret oppsatt og hadde genserermene oppbrettet.

Fredag 29. Okt: I dag kom det inn en klo, denne brukes til å skru fast komponenten til venstre på bilde under. Den hadde fått seg et slag og gripetennene passet dårlig i sporene på komponenten som skulle dras til.

Jeg fant ut at kloa var for mye sammenklemt og at den måtte åpnes litt. Dvs. åpningen måtte være mer enn 90 grader. Så jeg varmet kloa med skjærebrenneren, og bøyde den forsiktig ut. Etter dette leverte jeg den til 36-kW-avdelingen som brukte den. Den fungerte fint igjen :)

Etter dette ble jeg med Henning til produksjonshallen. Vi gikk for å kikke på en av transportbanene som manglet en stopper. Denne hindrer at anleggene ruller av banene når den roteres, og når anleggene blir skrudd på.

Etter å ha målt opp og planlagt hvordan stopperen skulle bli, gikk vi tilbake til verkstedet. Jeg kappet over stopperen med vinkelsliper og slipet kantene runde.

Da dettte var gjort boret vi hull og festet spenn-mekanismen (den blå mekanismen på bilde under). Stopperen er ikke lik den på bilde under, den vi laget er kortere og uten skruen i høyre ende ;)

Til slutt ble det sveiset på en lang stang som man vipper stopperen ned med for å løse ut mekanismen, slik at anlegget kan kjøres over. Da dette var gjort monterte vi den, men den fungerte ikke helt som den skulle siden utløserhåndtaket traff den ene bjelken på transportbanen. Vi måtte derfor foreta noen justeringer ;)

HMS/Verneutstyr: Jeg passet på at det ikke var noe brennbart material i nærheten. Brukte hansker ved bruk av skjærebrenneren og vinkelsliperen. Brukte også vernebriller til slipingen og hadde håret oppsatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar