søndag 3. oktober 2010

Uke 39

Torsdag 30. Sept: Til morgenen i dag bestemte jeg meg for å dreie en av dreieoppgavene vi har fått av Peter. Det første jeg gjorde var å finne fram materiale. Deretter kappet jeg akselen litt lenger enn den skulle være og rettet av enden i dreibenken. Etter dette boret jeg et 8mm senterhull. Da dette var gjort, dreide jeg diameteren ned til Ø17,9, 40mm inn. Deretter snudde jeg akselen, rettet av denne enden, dreide akselen til riktig lengde og boret et 8mm senterhull på denne siden også. Deretter dreide jeg diameteren ned til Ø17,9, 40mm inn akkurat som på den andre siden.

Partiene dreid ned til Ø17,9, skulle gjenges, det skulle også lages gjengeriller/frispor. Så jeg slipet til hurtigstål med et skjær neseradius 4 og dreide et 2,9mm dypt spor med 8mm lengde. Dette gjorde jeg på begge sider. Da dette var gjort, faset jeg ytterkanten på akselen og dreide av 1mm av tykkelsen på den udreide delen av akselen. Akselen var da klar til å gjenges.

Etter dette kom det inn en pop-tang som ikke fungerte. Vi hadde heller ingen i reserve, så jeg måtte reparere den som kom inn. Gjorde reint gjennomføringsrøret, endehylsa og byttet gripetennene.

Etter dette fungerte poptanga som den skulle og var klar til bruk igjen :)

HMS/Verneutstyr: Til dreiingen brukte jeg vernebriller, hadde oppsatt hår og brettet opp genserermene slik at de ikke kunne hekte seg i kjoksen.

Fredag 1. Okt: Til morgenen i dag fortsatte jeg med akselen som skulle gjenges. Det var egentlig meninga å gjenge med dreibenken ved å bruke gjengestål og gjengesaksa på dreibenken, men vi hadde ikke riktig gjengestål til dette. Det var derfor jeg dreide diameteren til Ø17,9, for så å gjenge med et M18 gjengesnitt. For å sentrere gjengebakka, brukte jeg bakdokka med en senterspiss. Jeg låste bakdokka, og sveivet senterspissen slik at den presset på gjengesnittet, samtidig som jeg gjenget snittet inn i akselen, snittet fikk da en rett gjengeinngang.

Etter en stund hadde jeg gjenget begge sidene.

Resultatet ble bra :)

HMS/Verneutstyr: Til dreiingen brukte jeg vernebriller, hadde oppsatt hår og brettet opp genserermene slik at de ikke kunne hekte seg i kjoksen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar