søndag 17. oktober 2010

Uke 41 - Høstferien

Mandag 11. Okt: I dag fikk jeg i oppgave å fikse låsemekanismen til en oppspenningsjigg, som brukes til å spenne fast brytermekanimsen som lages. Jiggen så slik ut:

Grunnen til at låsemekanismen ikke fungerte, var fordi låsestanga som er festet til fotbetjeningen hadde et firkantet ansluttning, som var helt nedslitt.

For å reparere den, bestemte jeg meg for å sveise påbyggsveis på anslutningen til jeg fikk riktig høyde på firkanten. Deretter file sveisen slik at den ble firkantet og passet inn i låsesporet. Filet også den lille styretappen, som skal sørge for at den firkantede annslutningen gikk inn i låsesporet:

Da denne var ferdig, monterte jeg låsestanga til fotbetjeningen og opp i styrerøret. Til slutt monterte jeg fjærer. Dette gjør at mekanismen blir fjærbelastet og står i låseposisjon når fotbetjeningen ikke betjenes. Da dette var gjort sjekket jeg om den fungerte og det gjorde den :)

Resultatet ble bra og den fungerte som den skulle ;)


Tirsdag 12.Okt: Dagen i dag hadde vi satt av til å skifte ut gamle varmeelementer. Varmeelementene brukes til å varme opp vannet i vaskehallen som ringkabelanleggene vaskes i før det monteres inn utstyr og bakplate svises på. Varmelementene befant seg under vaskeanlegget:

Vi skrudde ut de gamle ved hjelp av rørleggertang og monterte nye varmeelementer og nye pakninger. Det var viktig at det var tett, siden varmeelementene er montert i bunn av tanken som fylles med vann.

Det gikk greit å montere de fleste, men vi fikk problemer med det ene varmeelementet. Det var vanskelig å få entret det, og det stoppet opp etter bare å ha skrudd inn gjengene 1/3. Vi tok derfor med varmeelementet tilbake til verkstedet og gjenget opp gjengene med en gjengebakke.

Da dette var gjort gikk vi tilbake for å montere varmeelementet igjen. Denne gangen fikk vi skrudd inn elementet.

Da dette var gjort, ble tanken fylt med vann igjen. Vi fikk ikke prøvd om elementene fungerte, siden YIT skulle koble elektonikken. Men dagen etter fikk vi beskjed om at det fungerte :) Her er et bilde av de gamle elementene, som absolutt trengte å bli byttet ut !



Onsdag 13.Okt: I dag hadde jeg fri.

Torsdag 14. Okt: I dag fortsatte Henning og jeg å jobbe på vaskehallen. I dag skulle vi sveise fast et rør med vanndyser. Røret skulle sveises fast på veggen inni vaskehallen :)

Sa vi rigga til lamper og koblet til jording og punktet fast røret til veggen elektrodesveis.

Resultatet ble bra og røret hang på plass :)

Resten av dagen ble det forskjellige oppgaver, dreide og ryddet litt på slutten av dagen ;)


Fredag 15. Okt: Hadde fri i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar