søndag 10. oktober 2010

Uke 40

Torsdag 7: Okt: I dag boret jeg hull i stålbånd. Disse brukes på en trekkergjenstand. For at hullene skulle komme på rett plass, spente jeg fast båndene i en jigg

Deretter boret jeg mellom hullene i jiggen, tok ut bånda og gradet hullene.

Boret opp en del av disse slik at vi kunne ha noen i reserve:) Ellers utover dagen ble det noen småoppgaver, loddet blandt annet på kontaktapper til ledningsettene jeg har laget en del av :) Arbeidsdagen ble litt kortere i dag, hadde kjøretime.

HMS/Verneutstyr: Hadde oppsatt hår og brukte vernebriller til boringen.

Fredag 8. Okt: I dag laget jeg en forlenget fastnøkkel. Den skulle brukes i produksjonshallen og måtte forlenges fordi den skulle brukes til å holde igjen 30 newton-krefter som ble trekt til med en momentnøkkel. Fant først frem en fastnøkkel med nøkkelvidde 19. Deretter fant vi fram et rør som Henning klemte rundt nøkkelens skaft. Da dette var gjort, MIG-sveiset jeg fast røret til fastnøkkelen og slipet sveisen flat på båndsliperen. Til slutt ble den sandblåst og jeg krympet en krympeslange rundt håndtaket.

Resultatet ble bra :)

Etter denne oppgaven dreide jeg ned diameteren på en 13mm pipe. Denne var for tykk til å komme til, så for at den skulle kunne brukes, måtte diameteren dreies ned :)

Gjorde dette ved å nullstille skjæret mot pipa og stille skalaringene på slidene til null. Deretter dreide jeg flere kutt, snudde pipa og dreide denne siden ned til samme diameter som den andre siden :)

Etter dette, laget jeg en jordingsholder, samme som jeg laget i uke 37 :) Brukte samme fremgangsmåte. Rettet først av enden, dreide så ned til største diameter et stykke inn, deretter snudde jeg jordingsholderen, dreide den til riktig lengde og deretter dreide jeg ned til minstediameteren et stykke inn i holderen. Da dette var gjort dreide jeg en kon og boret hull og gjenget det med M10 x 1,25. Til slutt faset jeg kantene og boret to hull i fresen . For en mer detaljert beskrivelse se fredag uke 37 ;)


Her er resultatet at pipa jeg dreide ned og jordingsholderen jeg laget :) Det var uke 40:D

HMS/Verneutstyr: Ved fastsveisingen av av fastnøkkeln i røret, passet jeg på å fjerne brennbart materiale i nærheten og brukte punktavsug. Verneutstyr jeg brukte til sveisingen var sveisemaske og sveisehansker :) Til dreiingen av pipa hadde jeg oppsatt hår og brukte vernebriller :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar