søndag 19. september 2010

Uke 37

Torsdag 17. sept: I dag malte jeg bjelkene som holder veggene på den nye prøvestasjonen vi bygger. Måtte bruke maskeringstape, jeg maskere mellom bjelkene og veggen. Det tok litt tid å bli ferdig med både maskeringen og malingen. Kommer noen bilder ;)

Fredag 18. Sept: Til morgenen i dag viste Magne meg en jordingsholder med to hull i. I hullene ble det tredd en kobberledning og jordingsholderen ble skrudd på en gjenget aksel og brukt som jording ved at den ble presset mot en metallvegg. Holderen hadde knekt, og det måtte dreies en ny.

Bilde: Jordingsholderen som kobberledningen blir tredd inn i (ovenfra og ned ) og skrudd fast på den gjengede akselen. (Halsen er knekt, men jeg satte den løst oppå for å vise hvordan den ser ut)

Men i den gamle holderen var det gjenget opp med vanlige M10 gjenger, så holderen var veldig trang å skru på den gjengede akselen. Jeg bestemte meg for å finne ut hvilken gjengetype det var på akselen. Fant fram et gjengelære og målte med de ulike bladene. Fant ut at gjengestigningen 1,25 passet best. Diameteren på gjengene var 10mm, så det vil si at at gjengetypen var M10 x 1,25, altså fingjenget M10. Så fant fram en M10 x 1,25 gjengetapp i verktøyburet.

Da dette var gjort var det klart til å sette i gang. Det første jeg gjorde var å kappe av et emne på Ø57 x 42. -->
Deretter spente jeg fast emne i kjoksen og rettet av enden. Da dette var gjort, dreide jeg ned diameteren til Ø50, 20mm inn.

Da dette var gjort, snudde jeg emnet og målte lengden. Deretter regnet jeg ut hvor mye som skulle fjernes av lengden og dreide vekk materialet til overs. Da dette var gjort, boret jeg et 8mm senterhull. Deretter spente jeg opp en kjoks i bakdokka og boret opp hullet med et 9,5mm bor. Til slutt gjenget jeg hullet ved å spenne fast en M10 x 1,25 gjengetapp i kjoksen. Hullet skulle gjenges 20mm inn, så merket av 20 mm på gjengetappen, og stoppet dreibenken like før dette merket, og sveivet på kjoksen for hånd med kjoksnøkkelen.

Da dette var gjort, dreide jeg ned til den minste diameteren Ø23, 28mm inn. Deretter laget jeg en kon for at det skulle bli enklere å tre i kobberledningen, tilslutt faset jeg kantene.

Det som gjenstod var å bore hull til kobberledningen. Det gjorde jeg i fresen for å få hullene i senter og rett ovenfor hverandre.

Jordings-holderen var da ferdig og resultatet ble bra :) Valgte å lage den litt annerledes enn den gamle, eneste forskjellen er konen, som jeg laget slik at storediametern fluktet med kanten og dreide konen så lang at lille diameteren fikk riktig tykkelse.

Resten av dagen pakket jeg ut arbeidsklær og ryddet litt før dagen var over.

HMS/Verneutstyr: Gjorde jevnlig rein benken for lange plastikspon. Disse kan fort surre seg fast rundt kjoksen. Brukte vernebriller, hadde oppsatt hår og brettet opp genserermene slik at de ikke kunne hekte seg i kjoksen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar