lørdag 28. november 2009

Uke 48

Torsdag 26. Nov: I dag startet morgenen med å pakke opp noen leveringer, blant annent hansker, spraybokser og litt verktøy. Jeg sorterte varene, og puttet dem på plass i verktøyburet. Etter dette fortsatte jeg på freseprosjektet, hvor jeg bruker ulike fresemetoder for å lage ulike detaljer. Denne gangen boret jeg hull i klossen. Det første jeg gjorde var å spenne fast arbeidsklossen i skrustikka. Deretter satte jeg i kjoksen på doren fast i spindelen og spente opp et 9,6 mm bor. Etter dette stilte jeg inn fresebordet slik at jeg fikk justert boret der jeg ville bore. På siden av fresen var det en låseskrue, denne løsnet Henning og viste meg at jeg kunne sette på et sveivehjul på siden av maskinen, slik at jeg på en måte kunne bruke fresemaskinen som en boremaskin. Jeg boret fire hull, og passet på å bruke kjølevæske.
Verneutstyr jeg brukte for å utføre oprasjonen var vernebriller og langarmet genser. Bilder av klossen kommer når jeg er ferdig med den.

Etter dette kom det inn en ny oppgave. Ute i produksjonshallen er det mange rullebord og rullebaner. ABB holder nå på å bytte ut den ene roboten. Den gamle roboten hang i en bjelke i taket, den skal byttes ut med en ny robot som står på et platå og utfører oppgaven. I denne sammenheng, bygges store deler av bygget som roboten var bygd inn i om. Inne robotbygget er det også rullebord og baner som ringkabelanleggene skyves inn til roboten med. Den ene rullebanen trengte vedlikehold. Rullebanen så slik ut:

Det som skulle gjøres med rullebanen var at inne i c-profilen, altså der hjulene ruller går det to skinner, den ytterste skinna er firkantstål og den innerste skinna er rund.

Bilde: Av c-profil med skinner inni.
Disse skinnene blir slitt og må byttes ut i ny og ned. Det var den innerste runde skinna jeg skulle bytte ut. For å løsne denne skinna, måtte jeg bruke vinkelsliper og slipe bort sveisepunktene som holdt fast skinna. Verneutstyr jeg brukte til dette var vernebriller, hansker og øreplugger. Etter en liten stund hadde jeg slipt ned alle sveisepunktene, og løsnet skinna med et brekkjern. Etter dette satte jeg på en pusseskive og pusset ned de resterende sveisekantene for å få en fin overflate, for å kunne sveise på en ny skinne.

Bilde: Viser ferdig pusset innvendig i c-profilen.
Oppgaven gikk bra :) Etter dette ble jeg med Henning bort der hvor den nye roboten skal monteres. Deler av bygget rundt roboten skulle flyttes, blandt annet en vegg. Jeg hentet utstyret som Henning trengte for å løsne veggen. Jeg hentet en Bajonetsag, til å skjære av noen bjelker til bygget. Når veggen var løsnet hjalp jeg til med få den på plass, slik at den stod der den skulle før den blei sveiset fast.

Fredag 27. Nov: I dag startet morgenen med en liten oppgave som gikk ut på å forandre en nøkkel. Den ene nøkkelen var messingfarget og passet til et skap som skulle brukes. Den andre nøkkelen var smijernsfarget, men passet ikke til skapet. Eieren av nøkkelen ville gjerne bruke den smijernfargede nøkkelen, derfor måtte vi lage nøkkelens tupp lik den andre nøkkelens tupp :)
Her er et bilde som illustrerer:


Nøkkelen på toppen av bilde var den nøkkelen vi skulle bruke. Der hvor den stippla linja er, kuttet vi av nøkkelen og slipte ned flensen på nøkkelen (rett pil). Den andre nøkkelen var den nøkkelen til skapet som passet. Siksakkpila på denne nøkkelen viser nøkkeltappen som vi skulle lage på den andre nøkkelen. For å lage denne tappen skjærte jeg ut en liten tapp fra en plate. Senere skal den sveises på. I tillegg til det boret Henning et hull i enden av nøkkelen. En liten småjobb :)

Etter dette kom Anette ned, og hun lærte meg å lodde med det nye loddeapparatet. Da satt jeg en stund å øvde meg på noen ledningstumper som jeg tvinnet sammen. Det gikk fint :) Etter dette fikk jeg i oppgave å montere hengsler på en bankeboks, som banker en form for flasker som brukes i produksjonen.


Det første jeg gjorde var å plassere hengslene der de skulle være, brukte en hammer og en kjørner og slo et kjørnemerke i senter av hengslehullet. Etter det, festet jeg boret i drillen og boret hull i kjørnemerkene. Jeg prøvde om hullene passet overens med hengslehullene,og det gjorde de. Så fant jeg fram skruer som passet i de forsenka hulla på hengslene. Skruene var for lange, så de spente jeg opp i skruestikka og skjærte av en lengde med baufila. Dette gjorde jeg på alle seks skruene, fant fram låsemuttere og skrudde fast hengslene :)

Etter dette kom Anne Gro på besøk. Vi viste henne litt rundt på verkstedet, og etter dette tok vi en tur ut i produksjonshallen. Der gikk vi bort til robot som holder på å skiftes ut og videre så gikk turen til de ulika montasjestasjonene :) Etterhvert fikk Henning en telefon om at motoren på en av maskinene skulle taes ut. Dette gikk vi og gjorde. Det gikk greit, Henning løsnet mutterene til to av hjula som ble drevet av motoren med reimdrift og tok ut motoren. Vi tok motoren tilbake til værkstedet, hvor vi loddet noen ledninger. Mot slutten av dagen ryddet jeg litt på verkstedet også tok vi helga :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar