søndag 1. november 2009

Uke 44

Torsdag 29 Okt: Dagen i dag bestod av noen planer, så Henning viste meg arbeidsoppgavene. Den første oppgaven var å bore to hull med riktig avstand på en metallbit slik at de passet overens med de gjengede hullene i delen den skulle skrus sammen med. Jeg boret opp hullene med et litt større bor en de M3 gjengede hullene under for å lettere få sentrert skruene slik at de passet overens med gejengene. Etter det slipte jeg plata slik at det ikke var noen skarpe grader på den. Når plata var ferdigslipt, sveiset henning på en firkantpipe og til slutt sandblåste vi den. Gjenstanden vi lagde ble slik:

Hensikten med gjenstanden var å feste den til en slurekopling som skulle draes til med 120 newton (12 Kg) som så slik ut:

Hensikten med å dra til med 120 newton var fordi at slurekoplingen skulle tåle en kraft på 120 newton og ved all kraft over dette vil koplingen slure og gjøre at systmet som skal draes rundt ikke draes rundt men slurer/sviver. Her er et bilde av slurekoblingens underside:

Senere på dagen fikk jeg i oppdrag å fikse en vannpumpetang. Feilen var at låse stanga var brekt, så hver gang man brukte den måtte man stille inn tanga på stillingshakket man ønsket. Denne låsestanga skal gjøre at tanga låses på det hakket man ønsker slik at man får ønsket åpning på tangkjeften. I og med at denne låsepinnen var knekt låste ikke tanga som den skulle. For å reparere den boret jeg to hull i låseknappen som stod igjen, slipte opp en låsepinne og boret hull i den, og skrudde den fast i knappen. Skruene bunnet litt i knappen og låsepinnen dro seg litt skjev når jeg trykket på knappen, så det må noen små justeringer til for å få det bedre :) Her er et bilder av den:



Fredag 30. Okt:
Fredag var det fri fra jobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar