søndag 6. desember 2009

Uke 49

Torsdag 3. Des: Idag har dagen vært fylt med flere ulike oppgaver. Den første oppgaven gikk ut på å montere noen blastikkbeslag. Som nevt tidligere byttes den ene ABB roboten ut. I den sammenheng vedlikeholdes diverse utstyr til robot bygget. På den ene siden av robotbygget er det en luke som åpnes med hydraulik. Denne luka brukes til å laste ut Ringkabelanleggene etter sveising. Oppgaven var å bytte over skinne-klossene på de gamle lukeplatene til nye luke-plater. Først fant jeg fram alt utstyret jeg trengte.Jeg fant fram fastnøkkel og skiftenøkkel, drill, 6 mm bor kjørnemerker og hammer. Deretter demonterte jeg alle skinne- klossene på de gamle platene. Etter dette vasket jeg klossene i delevaskeren slik at jeg ble kvitt smøreolja og skitten. Da det var gjort merket jeg opp hvor hvert hull måtte bores opp i de nye platene. Hver skinne-kloss skulle nemmelig festes med en gjenomgående skrue med sprengskive og mutter. Da alle hulla var boret opp festet jeg klossene og kontrollmålte med vater at klossene stod i samme høyde. Oppgaven gikk fint og resultatet ble bra :)

Bilde: Den gamle luka

Bilde: Den nye luka

Etter denne oppgave fikk jeg en oppgave som gikk ut på å fikse en automatisk slange opptrekker.
Opptrekkeren hadde låst seg og slangen ville ikke dra seg inn igjen. Inne i opptrekkeren var det en arm som gikk rundt på et hjul med flere hakk. Armen hadde kilt seg fast i noen av disse hakkene. Jeg brukte et skrujern og fikk lirket armen på plass. Da dro slangen seg opp, jeg årøvde å dra den ut igjen for og sjekke om den ville dra seg opp igjen og det gjorde den. Da fungerte opptrekkeren som den skulle :)

Fredag 4. Des:
I dag startet morgenen med at jeg fikk et oppdarag av Nils. Denne oppgaven gikk ut på å lage et festejern. Nils ga meg en tegning som jeg måtte følge. Det første jeg gjorde var å finne fram et flattjern.
Deretter fant jeg fram et risselær, målebånd, hammer og kjørnemerker. Jeg risset et merke på tvers av flattjernet og skjærte av biten. Etter dette skrudde jeg fast jernet i skruestikka og bendte jernet. Jernet skulle nemmeig ha en 90 graders vinkel. Men jernet var veldig hardt å bøye, så Henning og jeg varmet det opp med skjærebrenneren. Da ble jernet veldig mykt og vi fikk lett bøyd det. Etter dette leste jeg på tegningen og merket opp flere hull med risselæret. Jeg risstet opp lengden fra kanten og opp til riktig høyde og avstanden fra kanten og inn på jernet. På den måten fikk jeg et kryss som jeg slo et kjørnemerke i. Det gjorde jeg på alle hullene. Da jeg var ferdig med å bore hullene, brukte jeg en konisk forsenker og forsenket feste-hullene. Her ser dere et bilde av resultatet, tegningen jeg fulgte og risselæret:


Etter ferdigbøyinga sandblåste jeg jernet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar