søndag 22. november 2009

Uke 47

Torsdag 19 Nov: I dag startet dagen med at Henning fulgte meg ut i produksjonshallen for å få en presantasjonsrunde i produksjonsprossesen. Der fikk jeg en grundig gjennomgang av prossesen fra start til slutt og det var flere medarbeiderne på som tok seg av hver stasjon. Informasjonen jeg fikk var veldig nyttig, jeg lærte mye og fikk godt brukt for det i HMS-Prosjektet. Etter presentasjons runden, fikk jeg i oppgave å vaske en skjerm. Den var ganske møkkete og men etter en liten stund med vasking og gnukking ble den bedre.
Etter denne oppgaven kom Anette, hun hadde fått i oppgave å lage ledninger med endehylser og klype. Jeg hjalp Antte med dette. Det første vi gjorde var å klippe opp ledningstumper i riktig lengde. Deretter brukte vi en avisoleringstang til å dra av isolasjonen. Da isolasjonen var av satte vi på endehylser på den avisolerte enden og brukte en spesiell tang til å klemme disse hylsene flate og få kontakt med ledningen inni.

Bilde: Endehylsene som ble klemt flate til endetapper.

Dette gjorde vi på tre og tre ledninger siden et sett bestod av 3 ledninger. Etter å ha satt på endehylsene, samlet vi tre og tre ledninger og trede innpå tre ferdigklipte krympeslange- biter. Vi passet på å samle ledningene slik at de ble like lange, deretter brukte vi en varmepistol til å blåse varmluft på krympeslangene. Når krympeslangene blir varmet opp, trekker de seg sammen og dermed samlet ledningene seg.

Bilde: Tre og tre ledninger samlet ved hjelp av krympeslange.

Etter dette, avisolert vi den andre enden av ledningen. Da disse endene var avisolert, tvinnet vi de tre ledningene sammen, og Anette loddet dem.

Bilde: De 3 sammentvinnede ledningene, klare til å loddes.

Det gjorde hun ved å først varme opp ledningene ved å holde loddebolten mot ledningenes underside samtidig som hun holdt loddetinn på ledningenes overside. Da ledningene var nok oppvarmet begynte loddetinnet og smelt og la seg som et fint lag over lednigene. Etter dette ble det pusset litt på de lodda ledningen, slik at vi kunne få dem inn i klemme- hullet og stramme skruen slik at de satt fast i klemma. Vi laget ca. 15 slike ledninger, og resultatet ble bra :) Da dagen nærmet seg slutten, ryddet vi litt opp, da det var gjort var arbeidsdagen over.

Fredag 20 Nov: I dag startet morgenen med å fortsette på ledningene vi lagde dagen før. Vi lagde til sammen ca. 20 ledninger. Etter denne oppgaven kom det inn en ny oppgave. Denne oppgaven gikk også ut på å lage ledninger, men denne gangen med en annen kombinasjon. Igjen, det første jeg gjorde var å kutte opp ledninger i riktig lengde. Deretter fant jeg fram krokodille klyper. I den motsatte enden av ledningen skulle det monteres en metallkontakt.

Bilde: Metallkontakten, med låseskrue.

Problemet var at hullet i metall kontakten var mye større enn tykkelsen på kontaktappen på ledningens ende. Denne kontakt-tappen skulle puttes nedi dette hullet men var altfor liten.

Bilde: Ledningens kontakt-tapp

Bilde: Metallkontaktens hull.

Det poblemet løste jeg ved å kutte opp flere biter i riktig lengde fra en metallstang. Disse metal bitene puttet jeg nedi kontakthullet og presset kontakt-tappen på ledningen nedi metallkontaktens hull.












Bilde: Metallstenger i kontakthullet og kontakt-tapp plasser i kontakten.

På metallkontakten skrudde jeg fast låseskruene og dermed satt kontakten fast.


Dette blei en testingtype på hvordan jeg skal gjøre det siden vi skal bruke andre kontakt-tapper :)
Etter å ha kuttet opp en del biter og gjort det meste klart til flere monteriger, avsluttet jeg oppgaven og gikk for å spørre om å få fototillatelse til HMS-Prosjektet. Det fikk jeg, men jeg fikk beskjed om å ikke ta bilder inni kapslingen, altså inn i ringkabelanleggene slik at bildene viste sammenstillinen av ulike deler. Det passet eg på og ikke gjøre. Jeg tok flere bilder av de ulike prosesstrinnene. Etter dette var dagen over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar