fredag 6. november 2009

Uke 45

Torsdag 5. Nov: Dagen i dag startet med en gjennomgang av HMS- prosjektet som startet denne uken. Henning og jeg gikk gjennom de ulike punktene. Kl. 11 dro Henning på TAF rådet. Da fikk jeg hjelp av Roar og Kjetil til å innhente informasjon om ABB`s historie som er et av punktene på HMS-prosjektet. Etter dette var det lunsj. Etter lunsjen var det stille på verkstedet, da satte jeg meg ned og leste litt i bøkene jeg fikk om ABB. Etterhver kom Henning tilbake. I ny og ned kom det folk som trengte utstyr fra verktøyburet som jeg hjalp slik at de fikk det de trengte :D Ut på dagen fikk Henning noen oppdrag. Det ene oppdraget var å finne en feil på platebøyeren som ikke bøyde platene i riktig vinkel. Det viste seg at det var et hjul som dro en reim som var årsaken. Skruen som holdt på plass hjullet hadde løsnet og satt veldig løst. Dette gjorde at det ble kast i hjulet som igjen gjorde at reima slang. Reima var på en måte nullpunktet for platebøya. I og med at nullpunktet ble feil, ble resten av målene også feil. Løsningen var rett å slett å stramme skruen og kjøre en kalibrering på maskinen. Kalibreingen gjorde at maskinen fikk innstilt sine nullpunkter på nytt. På vei tilbake til verkstedet fikk vi en ny oppgave. Tidligere på dagen hadde det blitt montert en motor på en maskin. Motoren hadde blitt satt feil vei, og når motoren da ble satt i gang, ble deler av maskinen skjøvet bakover og traff kontakhylsa på motoren og knakk. Denne hylsa skulle pekt nedover. Da ble motoren demontert og tatt tilbake til verkstedet hvor det senere vil bli byttet kontakthylse. Mot slutten av dagen ble Henning og jeg enige om å starte på et frese prosjekt. Vi kuttet av en tykk aluminiumskloss, men rakk ikke å gjøre mer med den før dagen var slutt. På slutten av dagen kom Roar innom med et stativ som Henning hadde fått beskjed om å endre. Det blei altså en av planenen for morgendagen :D

Fredag 6. Nov: I dag startet morgenen med det vi planla dagen før. Altså stativet. Henning forklarte meg hva som skulle gjøres med det. Slik så stativet ut:

På toppen av stativet stod det 8 tapper som alle skulle kuttes av og sveiseskjøtene skulle slipes ned. Jeg rullet stativet inn i "sveisebua" og hentet vinkelsliper, kappeskive til å kappe av tappene med og slipeskive til å slipe bort gjenstående sveiseskjøter og nødvendig verneutstyr. Jeg brukte hørselvern, hansker og vernebriller under arbeidet. Kuttinga og slipinga gikk fint og resultatet ble slik:

Jeg tok vare på to av tappene jeg kuttet av, disse skulle nemmelig sveises på midten av rammestengene. På disse skulle festes et kryss.
Etter dette malte jeg stativet, resultatet ble bra :D

Etter denne jobben fortsatte jeg på HMS-prosjektet med den delen av oppgave hvor vi skal lage et intervju med verneombudet. Det gjorde jeg og fikk mange nyttige og fine svar :D Mot slutten av arbeidsdagen gikk vi opp på "hemsen og hentet et kasselokk til en bankemaskin. Det har blitt laget nye bankemaskiner som er midre, og derfor måtte vi lage denne boksen mindre. Vi boret opp nagelene som metallplatene i boksen var festet sammen med, banket av hodene og fikk slått platene løs fra hverandre. Vi rakk også å måle og tegne opp de nye målene før arbeidsuken var over. To fine dager på jobb ! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar