søndag 25. oktober 2009

Uke 43

Torsdag 22. okt: I dag stod det ingen spesifike oppgaver på planen, så da fortsatte jeg på på dreieprosjekte mitt, altså metallsylinderen jeg fortalte om i forrige uke, hvor jeg lagde en sylinder med ulike effekter ved å brukte ulike dreiemetoder. Denne gangen bestemte jeg meg for å lage innvendige gjenger til en M10 bolt. Dette gjorde jeg først ved å spenne opp arbeidstykke og bore med senterbor i enden av arbeidstykke. Etter dette boret jeg med et 8,5mm bor ca 40mm inn i sylinderen. Da hullet var ferdig, var det klart for å gjenges. Gjengingen gjorde jeg ved hjelp av gjengetapp og svingjern. Jeg spente fast gjengetappen i bakdokka og flyttet gjengetappen inn mot åpningen av det oppborede hullet, men passet på og ikke låse bakdokka fast. Etter dette tok jeg ut tverrstanga til kjoksnøkkelen og brukte nøkkelen til å dra kjoksen rundt manuelt samtidig som jeg presset litt på bakdokka. Etter få sekunder merket jeg at gjengeboret dro seg innover i sylinderen for hver omdreining jeg gjorde med kjoksnøkkelen, da behøvde jeg ikke å presse på bakdokka lenger.
Etter en del omdreininger manuelt, skrudde jeg ut gjengetappen av sylinderen og løsnet den fra kjoksen på bakdokka og festet gjengetappen i et svingjern. Jeg brukte svingjernet til å lage resten av gjengene. Grunnen til at jeg gikk over til svingjern var fordi det er kjappere. Jeg startet å brukte dreiiebenken til å lage startgjengen fordi at gjengetappen da blir skrud vinkelrett inn og dermed får man vinkelrette gjenger. Disse gjengene gjorde at jeg kunne fortsette med svingjern fordi jeg nå hadde fått startgjenger som var rette og dette gjorde at gjengetappen fulgte disse gjengene og lagde nye gjenger som også ble vinkelrette. Resultatet av gjengingen ble bra, skruen passet fint :)

Her ser dere et bilde av den ferdige dreide sylinderen hvor jeg har brukt de ulike dreiiemetodene, lengdedreiing, plandreiing, konusdreiing, utvendig gjenging med dreistål og innvendig gjenging med gjengetapp. I tilleg freset jeg opp et spor som passer til en 17mm fastnøkkel. Her er noen bilder av den ferdigedreide sylinderen min:


Senere på dagen fikk Henning inn en RUH, som står for Rapport ved Uønskede Hendelser. RUH`en var at en arm som hold en trekker hadde en tverrgående skrue som hadde knekt og kilt seg fast. Bolten satt veldig godt fast. Vi prøvde først å banke ut skruen med dor og hammer, men bolten satt for godt fast, så vi måtte løsne armen som hang i en slide i taket og ta den med bort til oljepressa hvor vi fikk preset ut den knekte bolten. Etter dette monterte vi på armen igjen og alt fungerte som det skulle med ny bolt og nye muttere :) Mot slutten av dagen finpusset jeg litt på plastiksylinderen med de konede kantene og lagde en stett og ellers ble det litt soping og opprydding på verkstedet som en slutt på dagen :) Bilde av plastiksylinderen:



Fredag 23. Okt: Dagen i dag bestod ikke av noen fastsatte planer, i og med at vi jobber på en vedlikeholdsavdeling og må ta oppgaver litt som de kommer :D Morgenen startet med å prøve å få satt sammen elektriske bitztrekkere. Tre bitztrekkere var i deler, noen deler fungerte og andre var ødelagte. Oppgaven var å prøve å få satt sammen en bitztrekker med disse delene. Trekkeren bestod av kjoksen, girkasse, motor, knapp til å skifte gir og batteriet. Vi startet med å teste en motor for å sjekke om denne var i orden. Motoren fungerte når vi koplet på batteriet og neste trinn var da å finne en girkasse som fungerte. Vi tok opp girkassa og pusset de ulike tanhjula og satte det på plass. Deretter koplet vi girkassa på motoren. Girkassa fungerte også fint og da gjennstod det bare å sette på diverse deksler og kople på batteriet. Resultatet ble bra og trekkeren fungete like fint etterpå. Sparte rett å slett ABB for 1000 kr :D Prøvde å bygge opp en bitztrekker til. Fant en mottor som fungerte men begge de to siste girkassene var dårlige, så vi sparte heller delene til reservdeler. Etter dette gikk vi til lunsj.
Etter lunsjen fikk Henning i oppgave å skru fast noen store reoler i gulvet. Til denne oppgaven ble Henning og meg enige om at vi trengte en slagbordrill, murbor, skruer, 17mm fastnøkkel, hammer. Reolene stod litt skjevt i forhold til hverandre så vi fikk truckførerne til å rette opp reolene med truckgafflene. Deretter boret Henningen hull i gulvet, jeg støvsuget opp støvet, dunket ned boltene gjennom festeføttene og ned i gulvet og mutrene ble skrudd fast, da reolene stod støtt. Vi byttet også ut noen støttestag. Dagen nærmet seg slutten og gjorde derfor litt renhold inne på verkstedet før vi tok helga :D Nok en vellyket uke på jobb :D

1 kommentar:

  1. For å si d sånn.. du kommer iallefall ikke til å slite på prøva til uka! :P For du er jo veldig flink da. :)

    SvarSlett