mandag 29. november 2010

Uke 47

Torsdag 25. Nov:

Planlegging:
I dag fikk jeg en oppgave av Yrjan. Den gikk ut på å lage en kontroll med knapp på toppen og et ledningsutak i bunn(husker ikke navnet på denne komponenten). Planla først hvilke deler jeg trengte for å lage kontollen, og bestemte målene på på de ulike delene. Deretter fant jeg fram materiale (POM)og verktøy. Verktøyet/maskiner jeg måtte bruke til denne oppgaven var: Dreibenk, verktøyholder for vanlig dreistål, kjoks til bakdokka, Ø8senterbor, 20mm bor, 10,3mm bor (gjengebor), M12 gjengetapp (spent fast i spesiell holder for gjenging+ holder og morsekonushylse for å feste i bakdokka) og skyvelære.

Utførelse:
Det første jeg gjorde var å kappe til materialet ut fra målene jeg hadde bestemt. Kappet av en bit POM-rør på 112mm. Til topp og bunnlokket som knappen og kontaktuttaket skulle festes i, fant jeg et ferdigkappet arbeidstykke jeg kunne bruke til å dreie begge disse.

Da dette var gjort, spente jeg fast røret i dreibenken og rettet av begge endene til håndtaket ble 111,5mm langt. Deretter spente jeg fast det andre arbeidsstykket mitt, denne skulle jeg bruke til bunnlokket . Festet kjoksen i bakdokka, spente fast Ø8 senterbor og boret et senterhull. Deretter boret jeg med et Ø8 bor og til slutt et Ø10,3 bor (gjengebor). Da dette var gjort spente jeg fast gjengeverktøyet (øverste bilde) og gjenget hullet til M12. Dette gjorde jeg ved å stille dreibenken på det laveste omdreiningstallet, og skøyv bakdokka forsiktig inn mot hullet, da tok den tak selv og trakk gjengetappen inn og gjenget hullet (gjennomgående). For å få gjengetappen ut igjen, revereserte jeg benken.

Da dette var gjort nullstilte jeg skjæret mot overflaten, regnet ut hvor mye materiale som skulle fjernes og dreide lokket til samme diameter som håndtaket. Deretter dreide jeg ned en lengde på 2mm til Ø26, 1, altså 0,1mm større enn hullet, dette fordi lokkene skulle presses fast i håndtaket (presspassing). Kontrollmålte når jeg nærmet meg den riktige diameteren, og regnet ut hvor mye materiale som gjensto før jeg tok siste kuttet. Da dette var gjort, gjennsto det bare å stikke av lokket fra arbeidstykket. Dette gjorde jeg med stikkstål. Bestemte selv lengden på lokket ;) Da dette var gjort, gjensto bare det øverste lokket. Dette laget jeg på samme måte, eneste forskjell var at jeg ikke gjenget hullet, men boret det til Ø18.

Da dette var gjort var alle delene ferdige (bilde over). Det som gjensto var bare å tre ledningen gjennom ledngsuttaket i bunn og koble den til knappen.

Vurdering:
Delene passet bra sammen og kontrollen ble fin. Resultatet ble derfor bra :)

Konklusjon:
En ny og morsom oppgave :) Fikk ingen vanskeligheter, alt gikk bra :)

HMS/Verneutstyr:
Hadde oppsatt hår og oppbretta genserermer, brukte også vernebriller :)

Oppgaven er knyttet til læreplanmåla:

  • utføre målinger, kontrollere og registrere at arbeidet er i tråd med (tegninger) og spesifikasjoner
  • kontrollere og dokumentere at produktet er i samsvar med standarder og kundens kravspesifikasjoner
  • montere elektriske, pneumatiske og hydrauliske komponenter i tråd med tegninger, spesifikasjoner, standarder og gjeldende regelverk



Fredag 26. Nov:

Planlegging:
Fikk en ny en ny oppgave av Yrjan. Den gikk ut på å bore og gjenge to hull i hver ende av to kobberstenger. Planla først hvilket verktøy/maskin jeg trengte. Til denne oppgaven trengte jeg dreibenken, kjoks til bakdokke, 8,5mm bor (gjengebor), M10 gjengetapp, t-jern, gjengepasta og skyvelære.

Utførelse:
Etter å ha funnet fram verktøyet, spente jeg fast kobberstanga i dreibenken. 40mm fra endene var kobberstanga klemt flat. Dette gjorde det litt vanskelig å spenne den fast. Stanga slang litt, og klirra mot kanten inne i dribenken. Roar lærte meg derfor et triks, han surret noen lag med papir rundt den delen av stanga som klirra mot kanten i dreibenken. Da jeg startet opp dreibenken igjen var det lite kast i stanga. :)

Da dette var gjort, festet jeg kjoksen i bakdokka og boret et 8mm senterhull som jeg boret opp med Ø8,5. Da dette var gjort blåste jeg hullet rent for spon, festet kjoksen i bakdokka, spente fast en M10 gjengetapp og påførte gjengepasta. Stilte deretter dreinbenken på det laveste omdreiningstallet og skjøv gjengetappen mot hullet. Gjengetappen tok tak i hullet og gjenget seg et lite stykke inn, men bakdokka hoppet litt. Tok derfor en vurdering, og valgte å kjøre ut gjengetappen igjen og gjenge for hånd. Dette for å unngå å knekke tappen i hullet.

For å få en rett gjengeinngang, plasserte jeg t-jernet med gjengetappen mellom hullet og senterspissen (bilde over). Samtidig som jeg gjenget gjengetappen inn i hullet peresset jeg senterspissen forsiktig etter. Etter å ha gjenget et lite stykke inn, gjenget jeg uten senterspissen, siden den da hadde et rett utgangspunkt. Passet på å knekke spona etter en og en halv omdreining. Dette gjorde jeg i begge endene på to kobberstenger :)

Vurdering:
Da alle fire hullene var gjenget, blåste jeg de rene og skrudde inn skruene for å sjekke om gjengene var fine. Skruene var lette å skru inn og dype nok. Resultatet var derfor bra :)

Konklusjon:
Lærte et nyttig triks av Roar som er viktig å kunne. Dette hjalp meg i gang, resten av oppgaven gikk bra :)

HMS/verneutstyr:
Brettet opp genseremene og hadde oppsatt hår. Brukte som vanlig vernebriller :)

Oppgaven er knyttet til læreplanmåla:

  • utføre målinger, kontrollere og registrere at arbeidet er i tråd med (tegninger) og spesifikasjoner
  • kontrollere og dokumentere at produktet er i samsvar med (standarder) og kundens/brukers kravspesifikasjoner
  • velge ogbruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgaven

Ny oppgave

Planlegging:
I dag fikk jeg i oppgave å dreie 4 distanse-ringer. Ringene skulle brukes på en sveisepistol. Verktøy/maskiner jeg trengte til denne oppgaven var dreibenk, verktøyholder for vanlig dreistål og stikkstål, skyvelære og håndgrader. Ytterdiameteren skulle være 80mm og innerdiameter 70mm. Fant et ferdigkappet arbeidsstykke av POM som var lang nok, og regnet ut hvor mye materiale som skulle fjernes av ytterdiameter.

Utførelse:
Rettet først av enden, nullstilte deretter skjæret mot overflaten av materialet (skalaring på tversliden). Før jeg satte i gang, nullstilte jeg også skjæret mot enden av arbeidsstykket (skalaringen på hovedslide). Da dette var gjort tok jeg 3 kutt med 1mm dybde og 95mm lengde og kontrollmålte hvor mye som gjensto før jeg tok det siste kuttet. Ytterdiameter ble da riktig.

Da dette var gjort, byttet jeg til en verktøyholder for innvendig dreistål, justerte den i senter og nullstilte skjæret mot veggen i hullet og mot enden. Tok flere kutt til innvendig diameter var 70mm.

Da innerdiameter var riktig, byttet jeg til en verktøyholder med stikstål. Stilte deretter skyvelæra på 20mm, la det fra kanten av arbeidstykket og la stikkstålet nesten intil. Deretter kuttet jeg et dypt kutt. Før jeg kuttet helt igjennom, kontrollmålte jeg og sjekket hvor mye som gjensto å fjerne av materialet. Justerte deretter hovedsliden på det utregnede målet og kuttet helt gjennom. Dette gjorde jeg på alle 4 ringene.

Vurdering:
Ringene fikk de riktige målene og passet til delen de ble laget for :) Resultatet ble derfor bra :)

Konklusjon:
Det var bra å få en oppgave med 3 forskjellige dreie-operasjoner, fikk på den måten frisket opp minnet mitt.

HMS/verneutstyr:
Hadde genserermene brettet opp og oppsatt hår. Brukte vernebriller :)

Oppgaven er knyttet til læreplamåla:

  • utføre målinger, kontrollere og registrere at arbeidet er i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • kontrollere og dokumentere at produktet er i samsvar med (standarder) og kundens/brukers kravspesifikasjoner

3 kommentarer:

  1. Hei Marie. Skikkelig fin struktur du har fått på bloggen din:) Jeg er helt sikker på at det vil hjelpe deg i læringsprosessen du er i. Bare husk at det er ikke meningen å skrive MYE... Det er innholdet i det du skriver som er viktig. Meningen er at du er bevisst de ulike faglige elementene i et arbeid:) Så hvis du lister opp så er det og greit.. En liten utfordring: Hva konkret er det som gjør at jobben ble "bra"? Hvilke krav er tilfredstillt for at du skal kunne vurdere resultatet som bra?

    Lykke til videre:) Hilsen Peter

    SvarSlett
  2. Til Peter, hendvender meg til din kommentar over og jeg kopierer "En liten utfordring: Hva konkret er det som gjør at jobben ble "bra"? "

    Håper du køddet her? Søsteren min på 10 hadde forstått hva som ble "bra" her:)

    SvarSlett
  3. Til Peter:
    "Ringene fikk de riktige målene og passet til delen de ble laget for :) Resultatet ble derfor bra :)"

    og:
    "Da alle fire hullene var gjenget, blåste jeg de rene og skrudde inn skruene for å sjekke om gjengene var fine. Skruene var lette å skru inn og dype nok. Resultatet var derfor bra :)"

    Derfor ble ting bra, iflg. Grue's blogginnlegg. Hvordan kunne det gjøres mer klart hva konkret som ble bra?

    Spør bare fordi jeg tenkte å ta det til etteretning i min egen blogg.

    SvarSlett