søndag 22. august 2010

Uke 33

Torsdag 19. Aug: Til morgenen i dag monterte jeg et arbeidsbord. Fant først fram tegningen av bordet, deretter verktøy som fastnøkler og drill med bitzovergang for pipe.

Da bordet var ferdig, ble det kjørt til produksjonshallen ;)

Da dette var gjort satte jeg i gang med fresing av paletter. Dette var samme typen som jeg laget i uke 21, uke 22-fredag , uke 24 onsdag og uke 25-mandag. Men framgangsmetoden jeg brukte var lik den i uke 21, uke 22- fredag og uke 25-mandag (kun samme framgangsmetode på fresinga av halvrundsporet i uke 25).

Jeg spente opp paletten på maskinbordet med parallellklosser under og med klemmer. Deretter spente jeg fast en fresedor med en 50 mm valsfres. Denne skulle jeg bruke til å frese opp det 45mm lange halvrundsporet som skulle være 5mm dypt. Det første jeg gjorde var å stille valsfresen innenfor oppmerkingen min i senter mellom markeringene, og nullstilte dette punktet på Y-aksen. Deretter nullstilte jeg X-aksen ved å sveive fresen mot kanten av paletten, slik at dette ble et nullpunkt jeg skulle frese 45mm fra. Til slutt nullstilte jeg Z-aksen, altså høyden ved å sveive fresen akkurat nær palettens overflate. På den måten ble dette nullpunktet for høyden, og jeg kunne dermed frese 5mm dybde fra dette punktet. Sporet skulle være 5mm dypt. Da dette var gjort kjørte jeg i gang fresen, stilte inn dybden (Z-aksen) på 2,5mm og lengden på sporet til 45mm (X-aksen). Deretter stilte jeg dybden til 5mm og kjørte lengden en gang til.
Bilde: Fresingen av det halvrunde sporet.

For å frese hullene, merket jeg først av hvor hullene skulle være på paletten. Det første hullet nullstilte jeg til et nullpunkt. Deretter justerte jeg dette hullet til et felles nullpunkt, og ut fra dette var det bare å følge målene på tegningen og plotte inn hvor langt det var fra dette hullet til de andre og kjøre fresen på automatisk mating til disse punktene og deretter boret jeg hull :D

Bilde: Oppspenninga av paletten og boringen av hullene.

Da jeg hadde gjort dette på alle de 20 palettene, pusset jeg litt med en fin fil i det halvrunde sporet så var de ferdige :) På slutten av dagen sopet jeg opp sagflis og ryddet opp etter meg :)



Fredag 20. Aug: Til morgenen i dag løftet jeg palettene på en jekketralle, og kjørte de til produksjonshallen. Der brukes de til å frakte brytere til monteringsbannen, hvor de skal monteres inn i ringkabelanleggene. Palettene er også tilpasset til å spennes fast i en spesiallaget jig for at paletten skal ligge stille på rulleanordningene når de settes sammen.

Etter dette kom Nils, han spurte om jeg kunne stikke ut to 5mm tykke skiver av et hardmetall-rør for han. Så jeg satte fast en verktøyholder med stikkstål i dreibenken. Deretter justerte jeg stikkstålet i senterhøyde ved å justere det etter senterspissen i bakdokka. Da dette var gjort, merket jeg av 5mm på hardmetall-røret og tok et lite kutt. Deretter målte jeg kuttet med skyvelære for å få skiva nøyaktig 5mm tykk. For å få det helt nøyaktig justerte jeg stikkstålet litt sideveis med hovesliden, og målte igjen helt til skiva var 5mm. Da kjørte jeg kuttet helt gjennom. Jeg stakk av to slike skiver og resultatet ble bra.

Til slutt dreide jeg gjengelengden på et munstykke lenger. Gjengelengda var for kort til å kunne entres, så jeg måtte dreie sekskant-festet for fastnøkkelen kortere. Dreide diameteren ned til lillediameteren på gjengene. Ved å dreie ned til lillediameteren, kunne munstykket skrus helt inn til sekskant-festet, selv om den ekstra lengda som jeg dreide ikke hadde gjenger :) Her er en tegning jeg laget, for å vise hva jeg mente ;) Den grå lengda, etter den grønne lengda(som i solide edge er tegn for gjenger) er lengda jeg dreide ned til lillediameter, for å kunne skru munstykket lengre inn. (målene er ikke i målestokk 1:1, men viser konseptet :D)

Det var den uka ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar