søndag 6. juni 2010

Uke 22

Torsdag 3. Juni: I dag fortsatte jeg med fresingen av pallettene. Brukte samme framgangsmetode og teknikk som i forrige uke :D

Senere på dagen fikk jeg i oppgave å fikse et stativ for sideplater til ringkabelanleggene. Det som måtte repareres var festeanordningen for et stag i enden av stativet som skal sørge for at platene ikke detter ut. Tappen som man fester staget på hadde knekt og måtte derfor sveises på igjen. Her er et bilde:

Det første jeg gjorde var å finne fram en vinkelsliper med slipeskive. Deretter slipet jeg ned resten av sveisen som stod igjen på stativet etter at tappen hadde knekt. Da dette var gjort, satte jeg staget fast på den andre tappen på den andre siden og deretter plasserte den løse tappen i den andre enden på staget. Dette for å se hvor den løse tappen skulle sveises på uten at staget ble vanskelig og trangt å få på. Det viste seg faktisk at staget var litt lengre enn stativet, så tappen måtte sveises fast slik at den stakk litt utenfor stolpen den ble festet i. Det var derfor lurt å måle på denne måten først, slik at staget passet :)

Resten av dagen fortsatte jeg med fresingen av pallettene :)

Verneutstyr/HMS: Brukte sveisemaske og hansker.

Fredag 4. Juni: Morgenen i dag fortsatte jeg med fresingen av pallettene. I dag fant Henning og jeg ut at vi måtte gjøre en endring av oppspenningen av pallettene.

Grunnen til dette var fordi noen av hullene ikke passet så bra ut med styrepinnene som kjøres gjennom disse hullene når palletten er oppspent på rullebordet. Dette er fordi pallettene ikke er bearbeidet og kan varierer i størrelse.


Bilde: Freset pallett med styrehull og halvrund-spor. Når knappen for styrepinne-ventilene betjenes, kjøres styrepinnene opp i styrehullene. Det var derfor viktig at disse hullene var riktig plassert.

Den gamle oppspenningen så slik ut:

Øverst i venstre hjørne var det montert et vinkeljern som jeg la paletten inntil, og hullet øverst mot denne kanten var nullpunktet (opp til venstre). Men problemet var at den motsatte siden (ned til høyre) hadde 2 hull og disse var de viktigste i og med at det var denne kanten med disse hullene som ble lagt mot anordnigen på rullebordet (se det første bildet) . Justerte derfor om slik at vinkelen ble nederst til venstre og hullet nederst til venstre ble nullpunkt istedet, slik at den eventuelle diferansen på størrelsen mellom de ulike platene ble etter det øverst hullet (opp til venstre) og ikke påvirket hullene.

Verneutstyr/HMS: Jeg brukte vernebriller til fresingen, holdt fingrene vekk fra fresområdet og hadde oppsatt hår. Sørget også for jevnlig oppryddning av sagmugg og spon på golvet og maskinbordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar