mandag 30. august 2010

Uke 34

Torsdag 26. Aug: I dag begynte jeg på en ny arbeidsoppgave. Den gikk ut på å lage en 16mm lang og 2mm flattjern-trekker. Denne skulle passe inn i en stor, hol messingskrue. Det første jeg gjorde var å kappe av en 12mm stang på 200mm. Deretter spente jeg stanga fast i kjoksen og rettet av endene og boret et senterhull i den ene enden. Grunnen til at jeg boret et senterhull, var fordi det i midten av stanga skulle skjæres et snitt, og det ble derfor lettere å skjære snittet rett ved å skjære etter senterhullet.

Bilde: Snittet jeg skjærte i stanga, ved siden av er messingskruen jeg skulle lage en trekker til ;)

Da dette var gjort saget jeg ut en liten firkantbit på 16mm av en stålplate på 2mm. Da den var skjært ut, filet jeg den fin i kantene. Grunnen til at jeg skjærte et så dypt snitt og ikke la biten kant i kant med stanga, var fordi messingskruen var hol og derfor skulle ca 10mm av stanga tres nedi hullet før tversoverskjæret gikk ned i skruesporet. Dette for å få bedre styring når man skrur til skruen slik at den ikke glipper ut av sporet når man skrur til. Til slutt sjekket jeg om den passet i snittet jeg hadde skjært, og det gjorde den :)

Til slutt skulle det på en 3/8-pipe på toppen( altså firkanthullet skulle vende opp slik at trekkeren kunne festes på en momentnøkkel). Men for å få den til å passe på stanga måtte jeg dreie av diameteren i enden litt, ca 10mm langt.

Da pipa passet, ble både tversoverskjæret og pipa loddet fast, ved hjelp av loddepinne og skjærebrenneren. (loddet er de gullaktige flekkene).

Til slutt glassblåste jeg trekkeren. Resultatet ble bra :D

HMS/Verneutstyr: Brukte hansker når jeg loddet.


Fredag 27. Aug: I dag kom Anette ned på Verkstedet og lurte på om jeg kunne frese en avstandskloss i plast. Denne skulle lages ut fra en stor plast"kubbe". Så det første jeg gjorde var å sage ut en kloss som var litt større enn det den skulle være, siden resten av materialet skulle freses vekk for å få det helt nøyaktig.

Da dette var gjort, spent jeg klossen fast i skruestikka, og rettet av alle sidene på klossen med en 60mm endeplanfres. Etter dette sjekket vi at alle sidene var vinkelrette og målte lengden på sidene. Sidene var vinkelrette, så det som gjenstod var å regne ut hvor mye materiale som gjenstod å fjerne. Da vi hadde regnet ut dette, spente jeg fast klossen med samme side opp, som når jeg tok den ut av skruestikka for å måle. Grunnen til dette var fordi fresen da allerede var nullstilt mot denne siden, så det var derfor bare å fjerne så mye materiale som vi hadde regnet ut. Da jeg hadde fjernet materialet som var til overs på denne siden, gjorde jeg det samme på de andre sidene. Eneste forskjellen var at jeg måtte nullstille fresen mot disse sidene, før jeg kunne begynne å fjerne det materialet som var til "overs".

HMS/Verneutstyr: Gjorde rein benken ganske jevnlig siden det ble mye plastikkspon under fresingen. Verneutstyr jeg brukte var vernebriller, brettet også opp genserermene.

På slutten av dagen, monterte Henning og jeg en stopper på rullebanen hvor ringkabelanleggene fraktes. Stopperen hindrer anleggene å rulle bakover når de har passert stopperen. Det første vi gjorde var å bore 2 8mm hull i stålramma. Deretter skrudde vi fast stopperen med gjennomgående bolter med skiver og låsemutterer :)

Til slutt sjekket vi om stopperen fungerte og det gjorde den, så resultatet var velykket :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar