tirsdag 17. august 2010

Uke 32

Mandag 9. Aug: Til morgenen i dag kom Helge. Han lurte på om jeg kunne lage et verktøy som de hadde brukt for ute på avd. kiosk. Det blir satt fast en 200mm lang gjengestang i trafokioskene, og på disse skal det skrues fast en mutter, helt ned til bunn av gjengestanga. I og med at gjengestengene er så lange, måtte man skru disse muttrene med fingrene. Verktøyet jeg fikk i oppgave å lage var derfor en hol forlenger/gjengestang pipe som kunne settes fast på en trykkluftrekker for å kunne skru mutteren til bunn av gjengestanga.

Bilde: Delene jeg fant fram til å lage gjengestang-pipa + gjengestanglengden.

<-- (Bilde over) Det første jeg gjorde var å finne fram deler jeg kunne bruke til å lage gjengestang-pipa. Fant en 3/8 bitzforlenger (fordi trekkeren spente fast en slik bitz-kopling), en 3/8 pipe (som det hadde blitt påsveiset et avlangt stykke og som da egentlig passet ganske bra ut fra hvordan jeg skulle lage gjengestang pipa), et rørstykke og til slutt en 13mm pipe med samme dimensjon som røret.

Da dette var gjort, satte jeg i gang med å tilpasse delene. Jeg kappet røret litt lengre enn gjengestanglengda, siden den ene pipa skulle ca 8mm ned i røret. Deretter dreide jeg av litt av lengda på den påsveisede delen på den ene pipa, siden det var unødvendig at denne skulle gå så langt ned i røret og ta opp mye av lengda.

Da dette var gjort var alle delene klare til å settes sammen:

Bilde: Delene tilpasset til hverandre lagt i riktig rekkefølge etter hvordan verktøyet skulle se ut: 3/8 bitzforlengeren, 3/8 pipa dreid til å passe inn i røret, røret kappet til riktig lengde og 3/8-13mm pipa. I tilegg la jeg ved gjengestanga og mutteren.

Det første jeg bestemte meg for å gjøre var å feste 13mm pipa. For å få den rett på røret, fant jeg en gjengestang som var lengre en pipa og røret til sammen. Deretter satte jeg en skive og mutter i hver ende av røret og strammet mutterene slik at pipa sto fastspent riktig på røret, deretter sveiset jeg den fast.


Da dette var gjort,tredde jeg den andre pipa ned i røret og sveiset den fast. Da dette var gjort, slipet jeg sveisene og pusset forlengeren/gjengestang-pipa fin og glatt :)

Her er resultatet :D

Tirsdag 10. Aug: I dag fikk jeg i oppgave å skifte ut en trykkluftslange i produksjonshallen. Den hadde blitt litt kort til det bruksområdet og var i tillegg full av silikon.

Så jeg renset slangen for silikon ved hjelp av en rensespray og fille. Etterhvert ble den fin og rein og var fult bruklig der hvor man ikke hadde brukt for så lang slange :)

Da dette var gjort, fikk jeg i oppgave å sveise fast en 3/8 pipe i en hylse med spor inni. Denne brukes på noen av trekkerne i produsjonshallen. Disse trekker opp en mekanisk bryterkomponent.

Bilde: Hylsa med sporene i-for å kunne trekke opp de makaniske meaknismene og 3/8 pipe satt på en forlenger fordi det var lettere å få riktig retting på pipa da den ble plassert i hylsa før fastsveising.

Til slutt sveiset jeg delene sammen, slipet sveisen og delen. Den fungerte bra, så resultatet var vellykket :D


Onsdag 11. Aug: Til morgenen i dag hadde jeg ikke noen spesielle oppgaver, så jeg bestemte meg for å plugge igjen hullene etter en tvinge som hadde stått fast i arbeidsbordet mitt. Så jeg spikket til noen plugger, skjærte de av og slo de ned til slutt :)

Resultatet ble bra :D

Ellers hjalp jeg til i verktøyburet og gjorde noen småoppgaver mot slutten av dagen :)


Torsdag 12. Aug: I dag laget jeg samme slaget pipe som jeg laget på tirsdag. Det første jeg gjorde var å finne en pippe med 3/8 størrelse. Dette var viktig fordi pipa som trekkeren skulle kobles på, var en 3/8- kobling. Jeg fant en pipe som var leddet, jeg saget den av i leddet, slipet den og sveiset den fast. Den ble lik den jeg laget på tirsdag og fungerte bra :) Bilde kommer ;)

Vidre på dagen freset jeg noen 7mm hull i et vinkeljern ovale. På den måten fungerte sporene som slide-spor og man kunne justere vinkeljernet slik man ønsket. Dette gjorde jeg for Yrjan og de ble brukt inn i strømbokser:) Resultatet ble bra :D

Fredag 13. Aug: Hadde fri i dag ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar