torsdag 4. mars 2010

Uke 9

Torsdag 4 Mars: Til morgenen i dag innehentet jeg litt mer informasjon til Bedriftsprosjektet som startet i uke 7 :) Etter dette fortsatte jeg på kabel-stativet. Vi fant ut at bredden på stative var litt for stor, så jeg demonterte det jeg hadde gjort og kuttet av noen mm på avstiverene mellom bena på stativet. Jeg kuttet også av en del av lengda på beina til stativet og monterte stativet igjen. Samtidig bestemte jeg meg for å gjøre om beina litt i forhold til skissa. Istede for å bruke enkle bein, valgte jeg og bruke to avstivere på hver side slik at det ble en rektangel - fot. Jeg brukte ulike vinkler og festebraketer til å feste c-profilene til hverandre. (kommer bilder :D)
Verneutstyr/HMS: Brukte vernebriller ved bruk av den elektriske baufila til å kappet c-profilene.

Da jeg holdt på med dette kom det inn en oppgave, som var viktigere så jeg begynte på denne. Den gikk ut på å skifte endehylsene på koblinger som brukes i prøvestasjonen. Endehylsene var knekt og slitt. Det første jeg gjorde var å finne fra endehylser, tilhørende tang som klemmer hylsene med riktig press, avisoleringstang og avbiter. Deretter fjernet jeg alle de gamle endehylsene med avbiteren, avisolerte endene med avisoleringstanga, satte på endehylser og klemte fast hylsene.

Etter lunsj fortsatte jeg på stativet, men etter en liten stund gikk jeg på lærlingsamtale :)
Etter dette gikk jeg opp på trevet og skrudde av noen hjul på en ramme som jeg skal bruke på stativet. Etter dette nærmet deg seg slutten av dagen og jeg rydde sammen.

Fredag 5. Mars: Til morgenen i dag sorterte jeg og ryddet litt i verktøyburet.
Pakket opp bor og sorterte i skuffen slika at alle bora lå på riktig sted :) På noen bor var den påskrivde størrelsen på tangen utslitt, så disse borene målte jeg med en bor-måler, hvor man plasere borets tange mellom to målekjefter og leser av størelsen på apparatet.

Etterhvert kom det inn en trekker som måtte repareres. Problemet var at sporet i en fjærbelastet låsetapp var utslitt og låste ikke som den skulle. Låsetappen satte på siden av tekkeren. Funksjon dens er å reversere trekkerne slik at man kan bruke trekkeren til å både trekke til og løsne skruer. For å fikse låsetappen demonterte jeg den fra trekkeren ved å banke ut en låsetapp med hammer og dor. Deretter filet jeg og slipte opp sporet på båndsliperen. Da det var gjort, monterte jeg låsetappen igjen og sjekket om den låste skikkelig. Resultatet var blitt bedre, så trekkerne var fullt brukelig igjen :)
Etter lunsj, startet jeg på en dreiieoppgave. Den gikk ut på å dreiien en plastkon med hull i midten. Jeg fikk en tegning jeg måtte følge. Det første jeg gjorde var å regne ut hva innstillingsvinkelen på toppsleiden skulle være. Det gjorde jeg ved hjelp av håndformelen. Innstillingsvinkelen i grader= (D-d) x 28,6 /L. Det ble da (35-32) x 28,6 / L = 1,6 grader. Jeg stilte så inn innstillingsvinkelen på skalaen på toppsleiden. Deretter satte jeg i gang, jeg tok fler kutt helt ned til det minste målet som var 32mm. Når man dreier kon bruker man toppsleiden til framoverbevegelsen-Z- aksen og tversleiden til å kutte i dybden- X- aksen. Da dette var gjort, spente jeg opp et bor i bakdokka og boret et 30mm hull. Jeg stilet inn omdriningstallet på 500 r/min, fordi man ved boring skal kjøre med lavt omdreiningstall. Jeg boret sakte inn i materialet, altså med lav mating. Da dette var gjort byttet jeg til en verktøyholder med holder for innvendig dreistål. Jeg tok flere innvendige kutt og målte med jevne mellomrom at målene stemte helt til jeg hadde dreid ned til 32mm. Mer rakk jeg ikke før dagen nærmet seg slutten. Det som gjenstod var kun avstikkingen, og å lage et spor så, dette blir gjort senere. Det var denne arbeidsuken :)

HMS/Verneutstyr: Jeg brukte vernebriller og passet på å stoppe dreibeneken med jevne mellomrom og fjernet plastsponen slik at den ikke vikler seg rundt kjoksen og arbeidstykket. Jeg hadde håret oppsatt og passet på å brette genserarmene så det ikke var for vide og kunne komme nær noen roterende deler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar