torsdag 11. mars 2010

Uke 10

Torsdag 11. Mars: I dag startet morgenen med å fortsette på kabelstativet jeg har fortalt om før. Det første jeg gjorde var å gå til trevet og hente flere profiler. Denne gangen stod montering av hjul for tur :) Det første jeg gjorde var å finne fram utstyr og verktøy jeg trengte. Jeg fant fram en drill, 3 ulike bor, 6mm gjengetapp, to 10mm fastnøkkler, 13 mm fastnøkkel, M8 og M6 skruer, skiver, sprengskiver og muttere. Da dette var gjort satte jeg i gang med oppgaven. Jeg la stativet ned, fant fram hjula og merket opp med en tusj der hvor hullene skulle bores. Deretter slo jeg et kjørnermerke og startet og forbore med et lite bor. Etter det økte jeg størelsen på boret, før jeg til slutt boret med et 8,1mm til M8 skruene og 6,3 mm til M6 skruene(gjenomgangsbolter). Det tok egentlig ganske lang tid og bore hullene, fordi materialet var veldig hardt samtidig med at jeg måtte bruke tre bor til hvert hull. Etter dette skrudde jeg fast skruene med skive under hodet og sprengskive mellom mutteren og hjulopphenget slik at de gjenomgangs boltene ikke løsner så lett.


Grunnen til at jeg også brukte en M6 skruer på hvert hjuloppheng og ikke bare M8 var fordi i hjørnet av c-profilene var veggene ganske tynne slik at de ikke sprekker.

Senere ut på dagen startet jeg på opphenget til tversover-stengene til kabeltrommlene. Fant fram noen kroker som jeg skjærte av den rette gjengede delen med "låsemutteren". Deretter fant jeg fram et gjengesnitt med holder og gjenget opp denne avskjærte enden av kroken til M6. Til slutt kappet jeg av en rørlengde som skal brukes som tversoverstang. Deretter ryddet jeg sammen alt utstyr og verktøy og tok kvelden.
HMS/Verneutstyr: Brukte vernebriller til boringen.


Fredag 12. Mars: Dagen i dag starte også med arbeid på kabelstativet. Det som gjenstod var å bøye ut resten av krokenen jeg skal bruke til å feste tversoverstengene med, lage fler tversoverstenger og montere mekanismen på stativet. Det første jeg gjorde var å lage ferdig resten av kroken som jeg startet på i går. Det gjenstod nemelig 4 stykker. Jeg begynte med å rette ut krokene til en 90 graders vinkel. Det gjorde jeg ved å finne fram en sylinder og presse buen på kroken mot sylinderen i skruestikka.
Deretter skjærte jeg av den gjengede delen på kroken, og gjenget opp denne delen med et M6 gjengesnitt.

Da dette var gjort, skjærte jeg litt av lengda på den andre enden, deretter laget jeg tversoverstengene. Fant et langt rør, som jeg skjærte av to riktige lengder med den elektriske baufila. Deretter gjenget jeg hullene i c-profilene med M6 gjengetapp i drillen, monterte jeg krokene på stativet, la stengene oppå krokene og tegnet et merke der hvor krokene traff røret. Det gjorde jeg fordi det skulle bores hull i rørene fordi de skulle tres nedpå krokene. Da fant jeg den riktige avstanden mellom hullene. For at begge hullene skulle ligge på linje brukte jeg et risselære og risset opp en strek fra kanten med 10mm avstand ved hvert punkt, slik at det ble dannet et punkt. På den måten ble hullene liggende likt. Da hullene var boret fjernet jeg gradene i hullet og i enden ettet avskjæringen. Dette gjorde jeg på to rør, det andre lagde jeg i går. Deretter strammet jeg krokene på stativet ved å dra til "låsemuttrene" og trede på rørene. De passet fint på krokene :)Tilslutt satte jeg på alle kabel- rullene. Da dette var gjort var jeg ferdig med å lage stativet :D Her er et bilde av stativet jeg har laget, uten kabelrullene :D

HMS/Verneutstyr: Jeg brukte vernebriller til kapping av rørene med den elektriske baufila og til boringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar