fredag 19. mars 2010

Uke 11

Torsdag 18. Mars: I dag starter dagen med litt rydding i verktøyburet. Etter en liten stund fikk jeg beskjed om at jeg skulle få min egen verktøytralle og at jeg kunne fylle den opp med alt verktøyet jeg trengte :D Så det første jeg gjorde var å reparere låsemekanismen på den miderste etasjen. Den fjærbelastede låsen som låses inn i et hakk på stolpene til tralla manglet en skrue som gjorde at den stod i riktig posisjon. Så jeg fant fram en M6 skrue og låsemutter og en 8mm fastnøkkel. Deretter festet jeg skruen på låsekanismen og dermed fungerte låsemekanimen som den skulle. Da dette var gjort begynnte jeg å gjøre rein verktøytralla med avfettning, skrapet vekk noen limrester osv. Etter en stund var den blitt ren og fin. Deretter smørte jeg opp hjulene på tralla. Da dette var gjort, gikk jeg til lunsj. Etter lunsj rette jeg opp etasjene, de var nemmelig litt vinglete, så jeg slo ned en pop-nagel uten hode som jeg brukte som kile og teipet rundt. Da ble den mye stødigere :)

Da jeg holdt på med dette kom den innen oppgave. Den gikk ut på og bore og gjenge opp hull i to koberskruer. Jeg fikk en tegning som jeg måtte lage. Det gjengede hullet skulle være 8,5mm fra kanten. Da fant jeg fram et risselære, stilte inn risselæret på 8,5mm og risset opp en en strek på tvers. Deretter målte jeg bredden på skruehodet og delte tallet jeg fikk på to. Tallet jeg fikk, stilte jeg inn på risselæret og risset en strek fra kanten slik at det ble et kryss. I senter av krysset slo jeg et kjørnermerke. Deretter gikk jeg inn i en bortabell og så hvilken størrelse jeg måtte ha på gjengeboret før det til slutt skulle gjenges opp med en M6 gjengetapp. Jeg fant ut at jeg skulle bruke et 5mm bor. Da hullene var boret opp, smørte jeg på gjengepasta, gjenget de med gjengemaksinen og fjernet gradene i hullet.

HMS/Verneutstyr: Jeg brukte vernebriller til boringen og gradingen.

Senere kom et inn en oppgave som gikk ut på å utføre service på en vinkelslipers ledning. Ledningen hadde fått et stort hakk og flere mindre. Men hakket hadde kun gått gjennom den ytre isoleringen på kabelen og ikke inn i selve ledningene innenfor isolasjonen. Derfor trengte ikke ledningen å byttes, istede fant jeg ut at jeg kunne bruke en krympeslange. Det første jeg gjorde var å finne fram varmepistolen og klipte av to biter av krympeslangen. Deretter fant jeg fram noen skrutrekkere og skrude opp vinkelsliperen for å få løs ledningen slik at krympelsngene kan tres på. I andre enden er jo kontakten og krypeslangene gå jo ikke over den :) Da kontakten var av, fant jeg fram zalo som jeg smørte på ledningen for å få på krympeslangen siden den var litt trang. Jeg klipte også av enden på ledningen siden den var litt tykkere enn resten av ledningen. Ved å klippe av denne delen ble det lettere å få på krympeslangene. Da krympeslangene var tred på over de skadede områdene på ledningen, varmet jeg opp slangene med varmluftspistolen slik at slangene krympet rundt ledningen. Resultatet ble bra :D Det var den dagen på jobb :D

Fredag 19. Mars: Til morgenen i dag startet jeg å fylle opp verktøykassen med masse verktøy. Blandt annet pippetrekkere i ulike størrelser, ulike skrutrekkere, tenger som avbiter, knipetang og segerring-tenger, hammer, skiftenøkkel, risser, kjørner kniv, borkasett med ulike borstørrelser og diverse :D Jeg fikk også mitt eget digitale skyvelære :D Da dette var gjort, var det inngen oppgave inne. Så da støvsuget jeg gulvene og ryddet litt fram til lunsj.

Etter lunsj fant Henning ut en oppgave som kunne gjøres. Den gikk ut på å finne luftlekasjer mellom koblinger og slanger og mellom rør og utstyr. Dette fikk Simen og jeg i oppdrag. For å finne lekasjene fikk vi et avlyttningsapparat. Det bruker man ved å rette apparatet mot koblingene der hvor det er tilkobling til rørene og utstyret. Apparatet forsterker lyden, så ved hjelp av høretelefonene hører man ganske tydlig om det er lekasje. I tilleg til avlyttningsutstyret fikk vi en tegning av hele bygget. Så ved lekasje fra koblingene fra hovedrørene merket vi av dette område på kartet. Det er nemmelig YIT som er annsvarlig for at koblingene fra hovedrørene i taket er i stand, dermed merket vi de av for dem slik at de vet hvor koblingene må skrus til og eventuelt byttes. Dette holdt vi på med en stund, og vi fant flere koblinger som lakk. Så det første Simen og jeg gjorde når vi fant en lekasje, var å merke av stedet hvor det lakk på kartet og deretter prøve å skru til slangeklemmene med en slangeklemmetrekker. Deretter skrudde vi til muttrene på koblingene. Da dette var gjort, lyttet vi på området igjen for å høre om det hadde blitt tett. Noen steder lakk det såpas mye at man ikke trengte avlyttningsapparatet. Da kunne man tydelig høre at lekasjen stoppet når vi dro til klemmene og koblingene, men for sikkerhets skyld lyttet vi med apparatet for å høre om det ble helt tett. Noen steder holdt det ikke å dra til, så disse stedene merket vi emd en gul lapp, slik art vi husket hvem kobling det var noen feil med, slik at den senere kan byttes. Dette holdt vi på med en stund og vi fant flere lekasjer som vi fikk tettet og merket de som skal byttes ut :D

Da dette var gjort gikk Simen og jeg tilbake til verkstedet igjen. Der kom det inn en maskin. Det var en feil på den og trengtes og repareres. Feilen var at det luktet varmt og svidd når den ble brukt. For å finne feilen skrudde jeg den opp og så om jeg kunne finne noe feil i koblingene og ved spolen. Det var ingen feil i denne delen av maskinen. Da skrudde jeg den sammen igjen, og senere skal jeg skru opp den delen av maskiene hvor motoren og girkassen befinner seg :D Da dette var gjort var dagen over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar