søndag 28. mars 2010

Uke 12

Torsdag 25. Mars: I dag var det ingen arbeidsoppgaver som ventet, så jeg bestemte meg for å dreie :) Jeg fant fram et rundtjern som jeg spente fast i kjoksen. Hadde ingen tegning å dreie etter, så brukte fantasien for å bestemme hvordan akselen skulle se ut. Det første jeg gjorde var å lengdedreie det ytterste laget på akselen slik at den fikk en blank overflate. Deretter gjorde jeg flere ulike kutt, og laget flere ulike detaljer på akselen. Da dette var gjort, boret jeg et hull i enden, ved å spenne opp et bor i kjoksen som jeg festet i bakdokka. Boret først med et lite bor før jeg til slutt boret med et 6,8mm (gjengebor). Låste bakdokka og sveivet boret ca 40mm inn i sylinderen. Hullet gjenget jeg til M8 ved å spenne opp en gjengetapp i bakdokka og skøyv bakdokka forsiktig mot akselen slik at tappen tok tak i hullet og automatisk skøyv seg inn i hullet og gjenget det. For å få gjengetappen ut igjen reverserte jeg bare kjoksen slik at gjengetappen automatisk dro seg ut. Etter dette prøvde jeg en skrue for å sjekke gjengene og skruen passet bra :)


Da dette var gjort, fikk jeg i oppgave å dreie større hull i en plastikk gjenstand som skal brukes til å feste noen knapper. Disse skal brukes ute i produksjonshallen. Det første hullet boret jeg opp med et stort bor i bakdokka. Resten skulle jeg dreie vekk med innvendig dreiing ved hjelp av en holder for innvendig dreistål. Jeg brukte skalaringene på sveivene for å vite hvor mye jeg skulle dreie vekk. Det første jeg gjorde var å nullstille skalaringen ved å sveive dreistålet intil kanten på hullet, slik at den så vidt fjernet noe og nullstillte dette punktet. Deretter dreide jeg vekk resten av plasten slik at hullet fikk riktig dimensjon, dette var det bakre hullet for plastmutteren til knappen. Da dette var gjort snudde jeg plastikk gjenstanden og nullstilte den innvendige kanten på dette hullet på samme måte. Så dreide jeg vekk noen millimeter innvendig på dette hullet også slik at også dette fikk riktig dimensjon. Dette var det forreste hullet som knappens gjenger skulle plasseres i. For å vite hvor mange mm som gjenstod under dreiingen brukte jeg som fortalt skalaringene, men jeg passet også på å måle med skyvelæret når det nærmet seg det riktige målet, for å få det mest mulig nøyaktig . Da målet var riktig prøvde jeg om knappen og mutteren passet i hullene og det gjorde de :) Da monterte jeg knappene med en liten pakning under knappehodet og plastmutteren i bak-kant. I enden av knappen satte jeg på en sensor som registrerer trykket.

HMS/Verneutstyr: Jeg brukte vernebriller og sponkrok for å fjenre sponene. Hadde håret oppsatt og brettet genserarmene slik at de ikke var vide og kan sette seg fast i de roterende komponentene på dreibenken.


HMS/Verneutstyr: Jeg brukte vernebriller og stoppet dreibenken med jevne mellomrom for å fjerne plastsponen for å hindre at det vikler seg rundt kjoksen og arbeidstykket. Jeg hadde håret oppsatt og brettet genserarmene litt, slik at de ikke var vide.


Fredag 26. Mars: Morgenen i dag startet med at jeg fikk i oppdrag å lage to slags klosser på en tang som skal passe inn i sporene på en "flaske" som brukes i ringkabelanleggene. Tanga skal sendes til Kina, hvor den skal brukes. Bildet til høyre viser tanga som det skulle bygges på. Det var to firkanter som bygde ut fra tanga fra før av. Oppgaven gikk ut på å bygge ut disse slik at de ble 10mm høyere. For å bygge ut disse måtte jeg sveise påleggs-sveis, hvor jeg da sveiset en streng, lot den kjøle seg ned og sveiset en streng til. Slik holdt jeg på helt til sveisen var 10mm høy på begge kjeftene på tanga. Da dette var gjort, satte jeg i gang med å file slik at det passet i sporene på "flaska". Etter en stund begynte den ene påbyggningen å passe i sporet. Da dette var gjort var dagen over. Det som gjenstod var å file ned den andre påbyggingen slik at den også passer i sporet og litt småjusteringer.


Her er et bilde av tanga og sporene den skal passe i:

HMS/Verneutstyr: Til sveisinga brukte jeg sveisemaske, sveisehansker og langarmet genser. Jeg passet på å fjerne brennbare matrialer i næheten og brukte punktavsug.

Det var den arbeidsuka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar