søndag 27. desember 2009

Uke 52 Juleferien

Mandag 21. Des:
Morgenen i dag startet med en oppgave som gikk ut på å reparere en drill, som ikke fungerte som den skulle. På driller gjøres innstilinger på kjoksen. Disse instillingene består av tall som regulerer styrken som feks. en skrue skal skrues til med. Når skruen er dratt til med denne styrken vil drillen slure, altså vrimomentet opphører. Det er også en innstilling for boring. Når drillen står på denne innstillingen skal ikke drillen slure uansett motstanden i det som det bores i. Feilen var at drillen sluret på denne innstillingen. Her er et bilde av drillen:

For å finne problemet skrudde jeg opp drillen og demonterte girkasse og motor fra hverandre. Deretter løsnet jeg en skrue kjoksen var skrudd fast med, men kjoksen har en konet form noe som gjorde at den satt veldig godt fast og verken Henning eller jeg fikk den løs. Vi bestemte oss derfor for at drillen måtte være som den var og kunne kun brukes til skruing fra den laveste til den høyeste innstillingen :) Videre ut på dagen fikk vi igjen en oppgave som handlet om flaskebankeren. (Har ikke bilde av denne, da det er egenpatent og jeg må sjekke videre om jeg får tillatelse til å fotografere :D) Problemet var lokket jeg fortalte om i forrige uke. Hengslene var ikke beregnet for utvendig hengsling og var dermed montert litt høyt opp på lokket, så vi brukte skiver under skruehullene for å få riktig høyde ned til bordet. Likevel ble det litt bend på lokket. Dette gjorde at det ikke la seg helt inntil bordkanten. Derfor tok vi med oss lokket tilbake til verkstedet og boret opp nye hull og poppet hengslene fast litt lengre ned. Etter det tok vi lokket tilbake og monterte det, men vi måtte likevel bruke skiver fordi som sagt hengslene ikke var beregnet for utvendig hengsling. Men dette gjorde at vi slapp å bruke så mange skiver, og lokket la seg finere nedtil bordkanten :)

Tirsdag 22. Des: I dag startet jeg opp med å rydde på plass litt verktøy som var blitt brukt i sveisehjørne og på arbeidsbenken. Kl 11.00 gikk vi til julelønsj. Etter en dette rakk vi å være på verkstedet 1 time, før informasjonsmøte ventet :) Det ble informert om diverse både om ABB generelt og om ABB Divisjon Kraft internt. Blandt annet HMS, skadefravær, økonomi/inntekter 2009 osv. Møtet var ferdig rundt kl. ett. Resten av dagen etter møtet gjorde vi "julerent" på verkstedet :D

Onsdag 23. Des I dag jobbet jeg ikke, dette fordi det ikke var åpent på vedlikeholds- avdelingen.

Dette var siste arbeidsdag 2009, ABB Divisjon Kraft holder stengt mellom jul og nyttår. Første arbeidsdag blir derfor på nyåret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar