søndag 13. desember 2009

Uke 50

Torsdag 10. Des: I dag startet dagen med at Henning skulle bort til roboten og jobbe, så da fant han en oppgave jeg kunne holde på med på vekstdet. Oppgaven gikk ut på å rydde i materiallagert. På vedlikholdsavdelingen hvor jeg jobber, blir det ofte tat vare på materialer som blir til overs og etter demontringer for bruk ved senere arbeid. Etter tid hadde det samlet seg opp mange materialer som lå og slang og ikke var organiserte etter materialtype, tykkelse osv. Derfor fikk jeg jobben med å sortere materialene. Her er et bilde rett etter at jeg startet slik at dere får et bilde på omtrent hvordan det så ut. Dette var da etter at jeg hadde ryddet litt:


Det første jeg gjorde var å samle alle de korte materialene i en kasse. Deretter begynte jeg å sortere de lange materialene i reolen etter materialtype, og etter hvem materialer som blir brukt mest. Jeg plasserte feks. plastikkrør lengst til venstre, siden dette ikke er noe som blir brukt så veldig ofte og feks flattjern som blir brukt ofte helt til høyre. Slik ble resultatet:


Samtidig var jeg alene på verkstedet, så jeg tok meg også av verktøyburet og ga kollegaer det de trengte av utstyr og verktøy :)

Fredag 11. Des: På starten av dagen i dag fikk vi en leveranse av varer til verktøyburet. Disse varerene pakket vi ut og sorterte dem i de ulike reolene. Etter kl. 9, da verktøyburet stenger gikk Henning og jeg bort til roboten og hentet flere firkantrør som vi skulle ta vare på. Inne i verkstedet kuttet vi de lengste i to og satte de opp i riktig bås i reolen. Kl. 10.30 gikk vi til lunsj.

Etter lusjen kom det inn en sparkesykkel som blir brukt ute i produksjonshallen. Sparkesykkelen hadde fått seg en rimelig kræsj.

Frontstaviv var bøyd innover og sveiseskjøter var knekt.
Jeg fikk i oppgave å reparere den :) Det første jeg gjorde var å finne fram vinkelsliper. Stativet til planet på sparkesykkelen var nemmelig sveiset fast på frontstaivet, slik skulle det egentlig ikke være. Jeg brukte vinkelsliperen til å kutte av sveiseskjøten og fikk løs stativet. Verneutstyr jeg brukte var hansker, briller og hørselværn. Deretter demonterte jeg frontstaivet og stod igjen med ståplata på sparkesykkelen, og planet med hjul på. Denne delen løftet jeg opp på løftebordet.


Som dere kunne se på det første bildet er sparkesykkelen montert med håndbrems. Håndbremsen fungerer slik at en gjengestang er festet til bremsehåndtaket. Gjengestanga går ned gjennom styrerøret og ned til en mekanisme nede ved fotplata. Videre fra denne mekanismen går det en ny gjengestang bort til bremseplata. Når man trekker bremsen opp trekkes også gjengestanga opp og overfører bevegelsen til mekanismen ved fotplata og viedre til den horisontale gjengestanga som blir trekt forover og trekker bremseplata inntil hjulet. Gjengestanga fra bremsehendelen var knekt, denne demonterte jeg og fant fram nye deler for montering. Da dette var gjort rakk jeg ikke mer før dagen var omme. Dette blir noe jeg fortsetter på til neste uke :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar