søndag 20. desember 2009

Uke 51

Torsdag 17. Des: Idag gikk store deler av dagen til å reparere ferdig sparkesykkelen. Det første jeg gjorde var å gjøre ferdig gjengestanga som festes til bremsehåndtaket som overfører bevegelsen ved hjelp av en mekanisme til en annen bremsestang som gjør at sparksykkeln bremses. Jeg trede på en fjær, to stoppere for fjæra, mutter og skiver. På toppen av gjengestanga sveiset jeg fast en hylse.


Deretter monterte jeg bremsetanga. Etter dette fant jeg fram vinkelsliperen og kuttet styret og bøylen på planet fra hverandre. Deretter byttet jeg til en slipeskive og pusset vekk restene fra sveiseskjøtene på både styret og bøylen. Verneutstyr: Vernebriller, hansker og hørselvern.

Bilde: Enden på røret til styret ferdigslipt.
Da jeg var ferdig med dette nestet jeg fast styret på et feste som skal skrus fast til sparksykkelen med et lite sveisepukt.

Bilde: Festeanordningene

Bilde: Fast-nestingen

Etter og ha pusset vekk sveiserestene og skarpe kanter, pusset jeg rundt noen hull i bøylen til planet. Disse var blitt til fordi stativet bøylen var sveiset til hadde knekt av. Dette gjorde at det ble fire hull i bøylen. Da jeg var ferdig med å pusse rundt hullene og malingen var fjernet, var hullene i bøylen klare til å sveises igjen. Da fant jeg fram verneutstyr/HMS: sveisehansker og sveisemaske. Fjernet brennbart matriale og brukte punktavsug. Det gikk bra å sveise igjen hullene :)


Det som gjenstod før sparksykkelen var ferdig var, nedpussing av sveis på bøylen, fastsveing på festeanordning for bøyle og montering. Jeg rakk å slipe ned sveisene før dagen var over.

Fredag 18. Des: I dag startet morgenen med at jeg fortsatte på sparksykkelen. Jeg begynnte med å sveise bøylen til planet på sparkesykkelen fast til en festeplate. Etter dette skrudde jeg fast bøylen og styret, trede bremsestanga opp i styret og festet den i bremsehåndtaket. Deretter justerte jeg bremsen. Etter justeringene fungerte både styret og bremsen bra :)! Sparksykkelen var ferdig :)

Verneutstyr/HMS: Sveisemaske og sveisehansker. Punktavsug ble brukt og passet på at brennbart matriale ikke var i nærheten.

Etter dette fikk Henning i oppdrag å montere en flaskebanker, som brukes ute i produksjonshallen, dette ble jeg med på. (Har ikke bilde av denne, da det er egenpatent og jeg må sjekke videre om jeg får tillatelse til å fotografere :D) Det første vi gjorde var å finne fram utstyret vi trengte. Vi fant fram en drill, bor, stikksag, skjøteledning og verktøykasse. Det første vi gjorde var å fjernet den gamle og satte den nye oppå arbeidsbenken. Den nye flaskebankeren var mye mindre så vi måtte bore opp nye hull for å få festet den. Flaskebankeren brukes til å banke "flasker" som brukes i ringkabelanleggene. Flaskebankeren banker flaskene ved hjelp av trykkluft, og har et lokk over seg som åpnes ved hjelp av en sylinder styrt av trykkluft. Dette fører med seg mange små slanger som er koblet på ventil-komponenter som er fastmontert på et styre-bord. Derfor måtte vi også bore opp hull til disse små slangene. Monteringen gikk fint og med litt justering av komponentene fungerte alt som det skulle :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar