søndag 11. oktober 2009

Uke 41- Høstferien

Tirsdag 6. Okt: Tirsdag var første arbeidsdag dene uka :) Dagen startet med en oppgave som gikk ut på dreie noen metallokk. Jeg spente fast et metallokk i kjoksen og startet dreibenken med matingsakselen og stoppet den igjen. På den måten kunne jeg på øyemål se om lokket så nogen lunde dreide rett uten å slenge. Det var ikke mye som skulle dreies av hvert lokk, ca. femhundre tusendeler. Dette stilte jeg inn ved å sette i gang dreibenken og sveive tverrsleiden slik at vendeskjæret så vidt var nærat lokkets kant. Da nullstilte jeg dette punktet på skalaringen på skruspindelen.


For da å kunne vite hvor mye jeg skulle dreie innover på lokket var det bare å sveie femhundre tusendeler innover på tverrsleiden og lengdedreiie den lengden jeg skulle. To ganger stod lokket litt for skjevt i kjoksen til å kunne godtas. Da justerte jeg lokket i kjoksen bittelit ved å banke med en liten kobbersylinder og snurret kjoksen rundt med fingrene og så om det var kast i lokket. Dreiingen av lokkene var lærerikt og morsomt og resultatet ble bra :D
Her er et bilder av de ferdigdreide lokkene :)


Verneutstyr/HMS: Til dreiinga brukte jeg vernebriller, og langarmet genser som var tettsittende rundt håndleddet . Jeg hadde håret oppsatt, brukte sponkrok for å fjerne spona, trakk arbeidstykket godt til i kjoksen, passet på å ta ut kjoksnøkkelen fra kjoksen etter bruk, satte skjæreverktøyet i senter og hadde god orden rundt meg :)

Vidre på dagen ventet en ny arbeidsoppgave. Den gikk ut på å bøye til jernstenger som fungerte som oppheng for noen testingsarmer i en prøvehall. Til denne oppgaven ble Henning og jeg enige om at utstyret vi trengte var jernstenger, baufil, skruestikke, to ulike sylinderformede metallstykker, målebånn, snor og ca 1m gummislange. Da dette var avklart var det bare å sette i gang med oppgaven.
Det var laget en slik arm fra før av og vi hadde den som modell for de neste vi skulle lage. Det første vi gjorde var å måle opp lengden på stengene. Vi brukte målebåndet til å måle den rette lengden og en snor for å måle hvor lange de buede endene var. Vi la sammen lengdene og fant ut at den totale lengden. Jeg brukte baufila og kuttet opp fem jernstenger. Da disse var ferdige satte vi i gang med tilbøyingen av enden. Legger inn et bilde slik at det blir lettere å forstå :D

Vi bøyde endene ved å sette fast de sylinderformede metallstykkene i skruestikka og bøyde hver av enden på stengene rundt disse. Den ene enden rundt den største sylinderformede stumpen og den adre enden rundt den minste. Til slutt satte vi på en gummislange nederst på jernet, hvor armene skal henge :D Resultatet ble bra :D



Onsdag 7. Okt: Dagen i dag startet med litt utpakking av diverse varer til verktøyburet. Vidre på dagen ryddet jeg og gjorde meg mer kjent i buret. Etter en liten stund kom levrandøren og tok opp bestillinger. Etter dette gikk vi til lunsj. Etter lunsjen gikk Henning og jeg ut i produksjonshallen og hentet noen taljer som går på skinnene i taket. Disse tok vi ut ved å kjøre taljene til en endestasjon og fjernet en stoppbolt. Det som var feil med taljene og det som trengte vedlikehold var de loddrette skruene dere ser på bildet under. Etterhver faller disse skruene som kalles for styreskruer ut. Disse skal gjøre det lettere å styre taljene i svinger.

Styreskruene skiftet vi ved rett å slett bare ved å sette inn nye skruer der hvor disse manglet. For at disse styreskruene ikke skal løsne så fort bestemte vi oss for å skru inn en settskrue på hver. Før vi kunne skru inn disse måtte det bores og gjenges opp hull til settskruene. Dette gjorde jeg og etter dette skrudde vi inn settskruene og hang tilbake taljene på skinnene.

Verneutstyr/HMS: Brukte vernebriller og genser som satt tettsittende over håndleddet. Spente fast arbeistykket, hadde håret oppsatt og brukte kost til å rengjøre maskinbordet og skruestikka.

Til slutt denne dagen, fikk vi i oppgave å frese opp noen spor i plastdeksler som var 1 mm for smale. For å gjøre disse sporene 1 mm bredere, stile vi boret i senter av kanalen og justerte det 1mm til venstre slika at sporet ville bli 1mm breder når jeg startet å frese utenfor dekselet og innover.
Her er et bilde av oppspenningen:


Her er et bilde av de ferdige dekslene:


Verneutstyr/HMS: Brukte vernebriller og genser som satt tettsttende over håndleddet. Spente fast arbeistykket, hadde håret oppsatt og brukte kost til å rengjøre maskinbordet og skruestikka.

Torsdag 8. Okt: I dag gjorde vi noen forandringer av jernstengene vi bøyde til på tirsdag. Justeringene vi gjorde var å gjøre stengene litt kortere og lage en bøy på stengene. Her ser dere et bilde av forandringene.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Det er utrolig bra opplegg og utføring. Har ikke noe å tilføre uten at du bare må fortsette slik :)

    SvarSlett