søndag 4. oktober 2009

Uke 40

Torsdag 1. okt: I dag stod innføring av dreibenkenpå planen. Det første vi gjorde var å finne fram et metallrør. Dette røret spente jeg fast i kjoksen, strammet godt til og lukket beskyttelses dekselet. Så stilte vi inn riktig omdreiningstall og mating på dreibenken. Etter disse justeringene var det bare å sette i gang med dreiingen. Jeg lærte om tverrsleiden og hovedsleiden. Tverrsleiden brukes til å justere dreiingen innover, altså på tvers og hovedsleiden for å dreie på langs av arbeidstykket. Legger til en liten illustrasjon slik at det blir lettere å forstå :
Den nederste figuren viser hvor dypt inn i matrialet man vil dreie, dette justeres med tverrsleiden. Den øverste figuren viser hvor langt inn og hvor langt (til venstre eller høyre) man vil dreie på arbeidstykket. Hvor langt man vil dreie på et arbeidstykke justeres med hovedsleiden. Tegningene kan også illustrere hva som er forskjell på plandreiing og lengdedreiing. Den nederste tegningen viser en plandreiing. En plandreiing går ut på at du dreier et arbeidstykke rett i enden, man gjør altså enden helt plan. Den øverste tegningen heter lengdedreiing og den går ut på at man dreier et arbeistykke bortover i lengden. Med lengdedreiing kan man feks. gjøre diameteren på et rør mindre.
Jeg lærte også hvor den automatiske matings-spaken var, hvilken spak som regulerer hvem vei koksen dreier arbeidstykket og hvor det to ulike nødstoppene befinner seg. Det var en håndnødstopp og en fotnødstopp.

Jeg lærte også om bakdokka som man kan bruke til å støtte opp lange arbeidstykker med. Det gjør man ved å bore et lite hull i arbeidstykket og sette en senterspissen fast i bakdokka og plassere senterspissen i hullet på arbeidstykket. Da vil senterspissen rotere rundt med arbeidstykket og støtte opp.

Man kan også bruke en dreibenk til å bore hull. For å bore hull i et arbeidstykke i en dreibenk, spenner man fast et bor i bakdokka og sveiver boret inn med sleiden til bakdokka inn i det roterende arbeidstykket. Jeg prøvde meg på både lengdedreiing og boring i dreibenken. Det var morsomt å lære :) Her er noen bilde av dreibenken jeg bruker :)


Bilde: Dreibenken.
Legger inn et bilde som viser de ulike funksjonene jeg har forklart ovenfor :)

Bilde: Hovdsleiden, tversleiden og toppsleiden med sveiv-hjulene. (Klikk på bildet for forstørring)

Verneutstyr/HMS: Til dreiinga brukte jeg vernebriller, og langarmet genser som var tettsittende rundt håndleddet . Jeg hadde håret oppsatt, brukte sponkrok for å fjerne spona, trakk arbeidstykket godt til i kjoksen, passet på å ta ut kjoksnøkkelen fra kjoksen etter bruk, satte skjæreverktøyet i senter og hadde god orden rundt meg :)

Senere fortsatte Henning og jeg på et lite prosjekt som Henning hadde startet på. Prosjektet gikk ut på å lage en tang som kunne brukes til å skru fast en flaske lignende gjenstand.

På toppen av flasken er det en tap med to innovespor. Tanga skulle lages slik at den hadde to utover spor som skulle passe i disse innoversporene i flaska. Henning hadde laga sporene på tanga ved å sveise på to sveiseklumper med firkantet form. Disse måtte files slik at de passet i innoversporene. Når filingen var gjort sandblåste vi tanga. Resultatet ble bra :)

Bilde: Sandlåsing av tanga

Fredag 2. okt: Dagen i dag startet med å lese en tegning av noen plater som det skulle bores opp noen ekstra hull i. Jeg leste tegningen og merket opp der hvor hullet skulle være med et risselær og boret opp hullene med et 8,2 mm bor. Det viste seg faktisk at 8,2mm boret var et 8,3 mm bor. Grunnen til at vi trodde at boret var 8,2 var fordi jeg målte boret med et skyvelær over tangen ned mot sponkanalene. Men etter å ha målt hullene i plata som var 8,3mm målt vi boret helt nederst ved skjæreeggene. Da viste skyvelæret 8,3mm. Så en viktig huskeregel neste gang er at selv om jeg målte riktig første gang ved å måle nederst ved tangen er at det alltid kan være lurt å måle ved skjæreeggene for å sjekke om målene stemmer. Dette gjelder selfølgelig når målene på boret er borte o.l.

Før vi gikk til lønsj plannla Henning at vi skulle byttet to hydraulik sylindere, bøye til noen stenger og ta en inspeksjon av diverse rullebaner, låsesystemer og ulike mekanismer i produksjonshallen. Etter lunsj begynte vi på disse oppgavene. Det første vi startet på var inspeksjonen av rullebanene, låsesystemene og hydraulikken til løftebord og svingbord.
Alt var i orden og vi gikk over til neste oppgave. Neste oppgave gikk ut på å bytte hydraulikkarmene på en holder i taket som holdt et håndresdkap. Hydraulikarmene gjør at armene som holdt verktøyet holdt seg der hvor man plasserte den. Før vi gikk for å ordne oppgaven planla vi hva vi trengte til oppgaven. Henning og jeg ble enige om at vi trengte to 10mm fastnøkkler, hydraulikarmene og en gardintrapp. Vi skifta hydraulikarmene ved at jeg holdt armene til stativet oppe og Henning skiftet ut de gamle med de nye. Resultatet ble bra og fungerte som det skulle :)
På slutten av dagen gikk vi bort i en av testhallene, hvor det elektriske i ringkabelanleggene/strømfordelings-skapa blir testet og tok mål av noen stenger som holder oppe testarmer. Vi skreiv opp målene, gikk tilbake til verkstedet og fant fram stenger til oppgaven som gikk ut på å lage nye. Vi brukte skruestikka og to forskjellige rør, et stort og et lite til å bøye stengene rundt. Vi rakk å bøye 3 av 5 jern før arbeidsdagen var over. Resten av jerna skal vi fortsette på til Tirsdag :) Kommer fler bilder til uka ! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar