søndag 18. oktober 2009

Uke 42

Torsdag 15. okt: I dag har jeg jobba mye ved dreibenken og det har vært gøy ! Jeg spente fast en sylinder i kjoksen og prøvde meg på mange ulike dreiiemetoder :) Jeg startet rett og slett med et dreiieprosjekt. Det første jeg prøvde meg på var å konusdreie en plastikk sylinder. Å konusdreie vil si å lage en kjegleformet gjenstand. For å konusdreie i en dreibenk må man vinkelstille toppsleiden. Toppsleiden har en gradert skala, og gradtallet på konusen stilles inn der. Når man skal konusdreie må man mate for hånd med sveiva på toppsleiden.

Bilde: Toppsleiden skråstilt og toppsleid-sveiva.

Da innstillingene var ferdige satte jeg i gang med å dreie på plastikk sylinderen. Jeg begynte med et lite snitt, da fikk jeg en kort liten kon så fortsatte jeg og jobbe meg innover med fler og fler snitt, da fikk jeg lengre og spissere kon. Etter dette fortsatte jeg på samme arbeidstykke og lagde flere etasjer med konede kanter. Dette er plastikksylinderen med flere konede kanter. Det er ikke så lett å se på bilde, men hver kant er konet:

Etter å ha dreid i plastikk sylinderen gikk jeg over på å dreiie en stål sylinder. Jeg startet rett og slett på et dreiieprosjekt :) Det første jeg gjorde var å lengdedreie sylinderen slik at den fikk en fin og blank overflate. I begge endene plandreiet jeg slik at endene ble rette. I den ene enden lengdedreide jeg en avstand slik at jeg fikk en avstand som hadde mindre diameter en resten av avstanden. I motsatt ende konusdreide jeg sylinderen slik at den fikk en konus på 10 grader slik at den den ble helt spiss. På den måten fikk jeg prøvd meg på utvendig lengdedreiing, plandreiing og konusdreiing :) Det var morsomt å lære og gikk veldig bra :D Dette er et bilde av sylinderen før jeg begynte å dreiie noe på den:



Fredag 16. Okt: I dag forsatte jeg litt på sylinderen min som jeg dreier på. For å få den ekstra fin og blank pusset jeg den i dreiibenken med smergelpapir, ved å sette i gang dreiibenken og å føre smergerlpapiret over sylinderen. Litt senere denne dagen avbrøyt jeg oppgava fordi det kom inn noen festejern som det skulle fereses opp 3 firkantede spor i. Jerna blir lagt over strømfordelingsskapa, men lå litt i veien for muttere som trengte å bli dratt til med en 17 mm pipe. Derfor måtte vi dreie opp spor slik at pipa kunne fa plass uten å måtte fjerne jernet. Vi tegent opp hvor sporene skulle være på jernet, satte jernet fast i skruestikka på fresen, fant senter av det opptegnede ommråde og freses 2 mm nedover i jernet 3 ganger slik at sporet ble mm 3 dypt. Etter dette freset vi bortover sidelengs slik at spore ble ca. 10 mm bredere på hver side. Her ser dere et bilde av jerna. De firkantete sporene over de runde hullene på toppen av jernet freset jeg opp :)

Etter denne oppgaven, på slutten av dagen forsatte jeg på sylinderen. Nå bestemte jeg meg for å gå videre på å dreiie utvendige gjenger. Jeg bestemte meg for at jeg ville dreiie utvendige gjenger på motsatt side av konen og sette på en 14 mm mutter. Det første jeg gjorde var å lage en fas der hvor gjengene skulle stoppe. Og derreter måtte vi finne gjengedybde og gjengeavstand til en 14 mm mutter. Da måtte vi se i en gjengetabell. I gjengetabellen sto det at gjengeavstang og gjengedybde var 2 mm og vi stilte da inn dreiiebenken inn på 2 mm avstand og satte på gjengesaksa. Det var viktig å ta flere små snitt og ikke røre gjengesaksspaken. Hvis man rører gjengesaksspaken mitt under dreiiengen vet man ikka hvor man er i forhold til gjengene og man kan risikere at gjengene blir ødelagt. Hver runde jeg kom til fasen stoppet jeg kjoksen med fotstoppen og sveivet tilbake og tok et dypere kutt for hver runde. Jeg visste hvor dypt vi skulle ta tilsammen ved hjelp av skalaringen på tverrsleiden. Jeg dreide 2 mm dypt, men mutteren passet ikke helt så vi gjorde noen småkutt til, siden dreiiebenken ikke er en fin arbeidene dreiebenk. Etterhvert passet mutteren og det ble et bra resultatt :) Legger ikke ut bilder av sylinderen før den er helt ferdig, da kan dere få se den :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar