søndag 20. juni 2010

Uke 24

Mandag 14 Juni: Til morgenen i dag monterte jeg sammen en liten trekkerholder. Fant fram noen skruer som jeg skjærte til i riktig lengde med baufila. Deretter fant jeg fram låsemuttere og skrudde fast ytterdekslet som klemmer fast den røde hylsa :)

Litt senere på dagen, monterte jeg fast glidestengene jeg laget til plata med rullene jeg fortalte om i forrige uke. Jeg fant fram skruer, men det var ingen med riktig lengde, så jeg målte riktig lengde og skjærte til 8 skruer. Deretter filet jeg enden for å lage en startgjenge slik at de blir lettere å entre, men også fordi det var viktig at skruene ikke var lengre en tykkelsen på plata med rullene og festeannordningene slik at de stakk nedenfor.

Resultatet ble bra, skruene fikk riktig lengde, glidestengene satt riktig og hadde fin og glatt overflate etter pussingen i forige uke :)


Bilde: Glidestengene montert fast på plata med rulleanordningene. Resultatet ble vellykket ;)
Her er et bilde av i hvilken sammenheng glidestengene og plata med rullene blir brukt, montert på bordanordningen :



Tirsdag 15. Juni: I dag fikk jeg en oppgave av Ørjan :) Den gikk ut på å lage 15 typer ledningssett. Denne gangen som en forbedring av noen som har blitt laget tidligere. Jeg fant fram loddebolt og loddetinn og Ørjan viste meg de ulike komponentene som skulle brukes. Det første jeg måtte gjøre var å tre en svart plastikkhylse inn på de tre ledningene i ledningssettet. Ledningssettet besto altså av tre ledninger koblet sammen i enden og loddet fast i en klemme, de tre løse endene hadde fastklemte endehylser på seg. Da de sorte plastikkhylsene var på, klemte jeg fast ledningene i en loddeholder og loddet fast en hylse.

Da det var loddet på 3 hylser på hver ledning i ledningssettet, trakk jeg over plastikkhylsene og skrudde de fast i hylsene som jeg hadde loddet fast i ledningen:

Deretter klippet jeg kontakttapper kortere og slipet dem på bådsliperen slik at de ble litt spissere. Det var kontakttappene til høyre jeg klipte og slipet, de ble da som de til venstre (de sorte stengene på bildet) :)

Da disse var ferdigslipt, koblet jeg dem på de påloddede hylsene:

Bilde: Et ferdig ledningsett :)

Onsdag 16. Juni:
Til morgenen i dag fortsatte jeg med loddingen av ledningssettene som jeg begynte på i går. Jeg brukte samme framgangsmåte og fikk gjort ferdig alle 15 :)

Da dette var gjort, begynte jeg på en ny oppgave. Den gikk ut på å feste en klemme til en skinne. Klemma skulle festes oppå skinna, og skruene ville derfor gå inn i skinna. Jeg måtte derfor kappe skruene til riktig lengde. Brukte først baufila og skjærte de til slik at de stakk litt innenfor kanten. Deretter skrudde jeg i skruene, løsnet en del av gummiremsa på innsiden av skinneveggen for å komme til og slipe ned skruene. Jeg brukte en håndsliper og slipet ned skruene slik at de ble helt kant i kant med skinneveggen de var festet på, og limet til slutt fast gummiremsa igjen.

Deretter kom det inn noen palletter som ikke hadde fått riktig plassering av hullene. Altså samme typen palletter som jeg laget i uke 21 Torsdag og Fredag og i uke 22 Fredag. Men denne gangen laget jeg de ikke i fresen, siden anordningen Henning og jeg hadde spent opp og stilt inn på fresebordet, var blitt fjernet siden fresen måtte bli brukt til en annen oppgave. Så denne gangen merket jeg opp de tre bor-punktene på alle platene, slo et kjørnermerke og boret hullene i bormaskinen. Jeg boret først to, det tredje boret jeg ved å legge palletten oppå en annen pallett som jeg visste var riktig og brukte denne som mal. La pallettene kant i kant, satte skruer i de to borede hullene og klemte de fast i hverandre med tvinge. Deretter boret jeg det tredje hullet gjennom pallett-malen og ned i palletten.




Torsdag 17. Juni: I dag skulle rullebordene til bordet med bankemaskinen og de andre mekanismene monteres og justeres i produksjonshallen. Så jeg ble med Kjetil og Henning og hjalp til med dette. Det første vi gjorde var å hente noen aluminiums vinkler, og målte opp lengden på bordene. Deretter kuttet Henning vinkelen i riktig lengde. Så tok vi dem med oss tilbake til produksjonhallen hvor vi boret hull i vinklene med drill og skrudde dem fast med treskruer i rullebordene.

Da dette var gjort, fikk jeg i oppgave av Kjetil og lage et skrått mellomstykke. Dette fordi, det var høydeforskjell mellom rullebordene som stod der fra før og de nye. Pallettene med bryteren oppå skulle føres fra de som stod der og over på de nye.
For å få til dette måtte det lages en skråkant som de kunne dras oppå og over til de nye rullebordene. Vi fant ut at det ville være best å lage denne i plast i og med at den skulle være litt glatt. Men vi hadde ingen firkantede eller rektangulære materialer på verkstedet jeg kunne lage skråkanten med, så derfor gikk Henning og jeg på leting i kjelleren. Fant ikke noe der heller, så vi to turen innom laboratoriumet , men var heller ikke noe som passet der. Vi fant ut at jeg måtte bruke en av de store plastsylinderene vi hadde, og frese ut en 4o x 40 mm plaststav.

Men når jeg hadde freset to av sidene på sylinderen flate, kom Kjetil og fortalte at jeg ikke behøvde å lage skråkanten likevel, fordi de heller hadde bestemt seg for å justere de nye rullebordene slik at de fikk samme høyde som de som stod der fra før.

Mot slutten av dagen hjalp jeg Kjetil og Nils med å justere disse rullebordene i riktig høyde.

Fredag 18. Juni: Til morgenen i dag forsatte jeg å lage noen palletter. Jeg brukte samme framgansmåte som på onsdag :)

Da jeg var ferdig med dette fikk jeg i oppgave å lage til "tenner" på en tang. Tennene skulle passe til sporet i en 3-polet vakumbryter/flaske. Disse tennene laget jeg ved å påbyggsveise og ved å file og slipe ned sveisen til tenner som skal passe inn i sporet på vakumbryteren.

Her er et bilde av hvordan tanga er blitt så langt:
Det var uke 24 på jobb :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar