søndag 9. mai 2010

Uke 18

Torsdag 6. Mai: Til morgenen i dag fikk jeg i oppgave å bore mange hull i en bordplate som det skal festes rulleannordninger i.
Jeg startet med å bruke drillen. Hullene skulle ha en diameter på 46mm, så jeg måtte bruke en hullsag for å lage hullene. Etter å ha boret et stykke ned i materialet måtte jeg hver gang ta opp hullsaga og bruke et skrujern til å brekke opp skiver fra hullet slik at disse skivene ikke satt seg fast i hullsaga. Etterhvert fant vi ut at det kom til å ta alt for lang tid og bore opp alle disse hullene med drillen. Derfor fant vi ut at det ble mer effektivt hvis vi brukte bormaskinen. Men problemet ble da å få spent opp benkeplata, men dette løste vi ved å senke borhuset på bormaskinen og hentet en jekketralle. Vi la da bordplata på bormaskin-bordet og justerte jekketralla i samme høyde slik at vi kunne støtte opp den delen av benkeplata som stakk på utsiden av bormaskin-bordet. Jeg boret en del hull før jeg gikk til lunsj.

Etter lunsj ble vi enige om at det ville ta alt for lang tid å bore 96 hull i tre benkeplater, så platene ble sendt til fresing av hullene.

Ellers så var denne dagen satt av til ryddedag på verkstedet, så jeg kostet, ryddet og sorterte en del resten av dagen :)

Fredag 7. Mai: Til morgenen i dag innhentet jeg informasjon til en innleveringsoppgave i Tekninske Tjenester. Den går ut på å ta for seg en pneumatisk eller hydraulisk sekvens i bedriften. Jeg har valgt å ta for meg den pneumatiske sekvensen som skjer i flaskebankeren. Den innholder tre sylindere, (en bankesylinder og to klemsylindere), en 5/2-trykkluftsstyrt-ventil, og to 3/2-ventiler (en til/med startknapp og en til å styre klemsylinderene) og telleverk hvor man stiller inn antall bankinger/plussbevegelser sylinderen som banker flasken skal gjøre. Så deler av dagen gikk derfor til å få tak i tegning og studere den, lære om noen av de ulike komponentene og ta bilder av de. Henning og Nils hjalp meg med informasjon om hvordan sekvensen foregår :) Jeg koblet til trykkluft på flaskebankeren slik at jeg kunne se hvordan de ulike komponentene påvirket hverandre osv. Dette holdt jeg på med fram til lunsj.

Bilde: Flaskebankeren og alle de pneumatiske komponentene i sekvensen.

Etter lunsj ble jeg med Henning til prøvestasjonen. Der skrudde vi fast et sfærisk (kuleformet) ledd i taket. I dette ledder skudde vi fast gjengestanga som hang der fra før med en mekanimse i bunn som kalle "hakkespett". Leddet gjorde at det ble lettere å henge fast "hakkespetten" i kroken i taket etter bruk, at det ble lettere å montere og plastikkgjengestengene ble ikke lenger bøyd når de skulle henges opp.

Mot slutten av dagen, monterte Henning og jeg en bremserull i rullebanene ved pakkemaskinen. Når ringkabelanlegene er ferdig pakket, sendes de ut på rullebaner. For at anleggene ikke skal ha så stor fart monterte vi en bremserull slik at farten på anleggene bremses like ved der hvor de hentes av trucken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar