søndag 25. april 2010

Uke 16

Torsdag 22. April: Til morgenen i dag fikk jeg i oppgave å frese en detalj og bore noen hull i en palett ved å lese av en tegning av en paletten.


Henning og jeg freset først detaljen som var et tre milimeter dypt spor med en avrunding i enden. Sporet skulle være 50 mm bredt så vi fant fram en 50mm bred fres og spente den opp i spindelen på fresemaskinen. Deretter merket vi opp passeringen og lengden på sporet. Da dette var gjort satte vi i gang å frese, fresen ble plasser riktig i forhold til oppmerkingene, dereter nulltstilte vi x-aksen ved å sveive fresen så vidt nær platens overflate og nulltilte dette punktet. Da dette var gjort nullstilte vi y-aksen ved å sveive fresen så vidt nær kanten på platen og freset 1 mm i dybden i tre omganger. Da dette var gjort merket jeg opp der hvor hullene skulle være og spente opp platen på maskinbordet med parallelklosser under (fordi hullene skulle være gjennomgående), fant fram riktig bor og spente det opp i spindelen på bormaskinen med morsekonushylse. Deretter boret jeg de tre hullene. Paletten var da ferdig :)


Verneutstyr/HMS: Brukte vernebriller til både fresingen og boringen av paletten.

Før lunsj flyttet Henning og jeg et stort løftebord ute i produksjonshallen. Bordet var veldig tung så vi måtte bruke både spett og brekkjern for å få flyttet det. Etter en liten stund var det på plass :)

Etter lunsj var jeg ute i produksjonshallen og festet det store løftebord til gulvet som Henning og jeg flyttet. Jeg fant fram slagbormaskinen, hammer, fastnøkkel, 8mm murbor og 8mm ekspansjonsbolter. Jeg boret igjennom hullene i stålramma til løteborde og ned i gulvet slik at hullene i gulvet kom på rett plass. Deretter slo jeg ned alle boltene medmutterenene skrudd helt til tuppen av boltene slik at jeg ikke skadet gjengene når jeg slo de ned og for å kunne slå de så langt ned som mulig. Da dette var gjort begynnt jeg å stramme til alle muttrene. Ekspasjonsboltene er laget slik at når man drar til mutteren så draes bolten oppover i hullet og en hylse presses over den konede kanten på den delen av skruen som er nedi hullet. Det gjør at enden på bolten blir bredere enn hullet etter noen omdreiner med fastnøkklen og setter seg fast. Da alle muttrene var trekt til var jobben gjort.

Verneutstyr/HMS: Jeg brukte vernebriller når jeg brukte slagbormaskinen og satte på sikringen på løftebordet. Sikringen er to stag som sitter fast i ramma til løftebordet og som vippes ned mot armene på løftebordet og sperrer hvis eventuelt hydraulikken skulle svikte.

Fredag 23. April: Til morgenen i dag ryddet jeg litt på verkstedet og i verktøyburet. Jeg fikk også i oppgave å styre verktøyburet og hjalp arbeiderne med verktøy og utstyr :) Ellers resten av tiden fram til lunsj ble det litt småjobber som å sortere litt verktøy osv.

Etter lunsj gjorde Henning og jeg en oppgave ute i produksjonhallen. Det gikk ut på å skifte resten av slurrekoblingene/clutchene i prøvestasjonene. Som nevnt før, utføres det spenningstester og mekaniske tester der. På de mekaniske testene trekker sylinderarmer opp de utvendige komponentene på ringkabelanleggene som betjener bryterene inni anlegget.
Hensikten med clutchene er at de skal kunne tåle en kraft på 120 newton og ved all kraft over dette vil koplingen med den påmonteret sylinderarmen som trekker opp de utvendige komponentene slure og gjøre at komponeten på anlegget ikke trekkes opp. Dermed blir det hindret at komponenten blir dratt til med for stor kraft. Til denne prøvestasjonen trengte vi adaptere siden hullene i clutchene ikke stemte overens med hullene i prøvestasjonen. Disse adapterene hadde nå kommet ferdig maskinert fra KSM og clutchene kunne moteres.
Bilde: Til venstre, clutchen sett forfra - Til høyre, adapteren.

Vi tok med oss drillen med forlenger og bitz og verktøytralla. Vi løsnet først alle sylinderarmene, deretter løsnet vi lokket på koblingen i prøvestasjonen. Da dette var gjort skrudde vi fast adapterne til koblingene, så clutchene og til slutt festet vi sylinderarmene til clutchene igjen. Dette gjorde vi på alle 5 koblingene i prøvestasjonen. Til slutt gjenget vi opp et gjengehull på nytt, sidene gjengene var skadet. Da dette var gjort var oppdraget utført og clutchene fungerte som de skulle :)

Bilde: Til venstre, clutchen sett bakfra - Til høyre, adapteren


Bilde: Clutch montert i prøvestasjonen med påmontert sylinderarm ytterst til høyre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar