fredag 5. februar 2010

Uke 5

Torsdag 4. Feb: I dag startet jeg dagen med å lære/prøve TIG sveising. Til TIG sveising brukes wolframelektroder som ikke smelter. Lysbuen som oppstår når man trykker på knappen og holder elektroden over matrialet brenner mellom wolframelektroden og arbeidstykket. Det gjør at arbeidstykkene smelter sammen. Man kan også bruke tilsettmatriale. Da tilfører man det i smeltebadet forran lysbuen. Her er et bilde av sveisehåndtaket/pistolen:

Jeg fant fram to metallplater og det nødvendige verneutstyret. Henning lærte meg en funksjon på apparatet som heter slope down, den hindrer sveisefeil i avsluttningen av sveisen og gjør at krater som oppstår når man stopper blir fylt opp når man slipper knappen på sveisehåndtaket. Etter å ha slipt knappen strømmer det en liten stund gass ut og sakte men sikkert slukker lysbuen.
Jeg la metallplatene på sveisebordet helt intill hverandre, deretter skrudde jeg på TIG- apparatet. Her er et bilde av apparatet: Jeg stilte inn apparatet på 100 ampere, og startet med sveisingen. I første omgang, brukte jeg ikke tilsettsmatriale, men smeltet platene sammen med lysbuen. Det ga en fin sveis. Jeg smeltet sammen tre slike plater og etter dette fant jeg ut at jeg ville dekorere platene litt, så jeg smeltet inn initialene mine og litt diverse :D

Etter lunsj fortsatte jeg med TIG sveising og bestemte meg for å prøve å sveise med tilsettsmatriale. Jeg fant fram sveisetråd og Henning forklarte meg at at enden på tråden bøyes til en bue. Grunnen til det er fordi sveisetråden er ganske lang og man kan risikere at personer som kommer bak kan bli å stukket i øyet. Også for at sveiseren ikke skal stikke seg.
Så prøvde jeg et par strenger, etter litt øvelse, ble strengene bedre :) Innemellom kom jeg nær sveisetråden med wolframelektroden og da festet smeltedråpene seg på elektroden. Her er et bilde av elektroden når den har fått en butt tupp:
Da slipet jeg dettet vekk på smergeelskiva. Når man sliper elektroden må man passe på å slipe en spiss og holde elektroden vertikalt mot smergelskiva slik at slipestrekene ikke går på tvers av elektroden men på langs.

HMS/Verneutstyr: Fjernet brennbart matriale i nærheten og bøyde sveisetråden`s(tilsettmatrialet`s) ende. Verneutstyr jeg brukte var sveisemaske, sveisehansker og langarmet genser+ vanlig arbeidstøy.


Bilde: Utstyr og verneutstyr :)

Fredag 5. Feb: Morgenen i dag startet med utpakking av diverse varer. Etter utpakkingen ryddet jeg ved/på verktøytavla. Det var blitt ganske rotete der:










<--- Men etter en stund med rydding ble det bra :)

Etter lunsj var jeg med Henning. Vi reparerte to pope-tenger. Etter tid trenger poptengene vedlikehold. Gripentennene i munnstykket blir ofte slitt og fylt med smuss. Da ma poptengene skrus opp og det må gjøres rent i munstykke, på gripetenner og i mellomstykket mellom munstykket og oppsamlingsboksen for naglene. Etter å ha vedlikeholdt dem, testet vi dem og de fungerte som de skulle :) Litt senere satte vi i gang med med en oppgave ute i produksjonshallen. Oppgava gikk ut på å demontere tre slangetrommler til trykklufttrekkere for så å kunne plasere luftverktøyet et annet sted. Det første vi gjorde var å demontere slangetrommlene i taket og løsnet bjelken de hang i. Deretter flyttet vi bjelken slik at den kom på linje med det ene rullebord-skinna. Før var trommlene nemmelig plassert lengere bak og slangene hang tvers over der hvor arbeidene beveger seg ved montringsstedet. Da bjelken var festet, ble det boret tre hull i bjelken fordelt bortover ved monteringsbanen. I hullene ble det festet 3 taljer, deretter ble det kutet til tre luftslanger som ble det ble montert på koblinstykker. Den ene enden koblet vi på trykklufts-utakket lengere bak oppe i taket og den andre enden på luft-trekkerene. Deretter festet vi nøkkelringer i slangeklemmene og skrudde disse fast rundt trekkerene. Til slutt dro vi ned vaieren til talja og festet krokene i nøkkelringene. Trekkerene hang da rett over den ene skinna og i omtrent passe høyde. Høyden måtte justres litt, men det gjorde arbeidrene som jobbet der for å få det slik de ville ha det. Resultatet ble bra :)
HMS/Verneutstyr: Personene som flyttet bjelken, monterte taljene og som boret hullene måtte opp i stige og stigen ble da støttet opp av personer. Og verneutstyr som ble brukt var vernebriller da det ble boret hull :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar