fredag 29. januar 2010

Uke 4

Torsdag 28. Jan: Til morgenen i dag var det ingen oppgaver som stod på planen, så jeg bestemte meg for at jeg ville dreie. Vi hadde ingen vedlikeholds- oppgaver som gikk ut på å dreie noe, så da fant jeg på min egne oppgave. Jeg fant fram en metall- stang jeg ville dreie på. I den ene enden bestemte jeg meg for å dreie en halvkule, mens i den andre enden en liten kon :) Her er et bilde før dreiing:

Jeg spente opp sylinderen i kjoksen og dreiet overflaten på sylinderen altså lengdedreiet overflaten. Samtidig støttet jeg opp arbeidstykket med en senterspiss i bakdokka, som jeg tredde inn i hullet på enden til sylinderen for å få en stødigere oppspenning og finere overflate.


Deretter rettet jeg opp begge endene, altså plandreiet dem.

Bilde: Sylindren etter lengdedreiing og plandreiing av begge endene.
Etter dette begynte jeg å dreie på den konede enden. Den laget jeg ved å stille inn ønskede grader på toppsleiden og bruke toppsleid- hjulet og ikke hovedsleiden til å lengdedreie lengden. Her er et bilde av topp skråstillingen av toppsleiden :)

Deretter begynnte jeg på enden jeg skulle dreie en halvkule på. Som jeg har forklart tidligere: Når man skal dreie en halvkule må man kombinere tverrsleid og hovedsleid. Jeg startet et lite stykke inne på arbeidstykket og sveivet med tverrsleiden helt til jeg kom inntil jernstanga. Da jeg var i kontakt med metallet, sveivet jeg hovdsleiden til høyre. På den måten brukte jeg tverrsleiden for å jobbe med inn i arbeidstykket samtidig som jeg jobbet meg til høyre. Desto lengre jeg gikk til høyre, desto dypere gikk jeg inn i arbeidstykket så lenge jeg kombinerte begge sleidene. På den måten ble tuppen av arbeidstykket rundere og rundere etter flere gjentakelser av denne prossesen. Jeg skal ha flere detaljer på sylindren, så legger ut noen bilder når jeg er ferdig med den :D Jeg dreide store deler av dagen ellers var det litt opprydding osv før dagen var over :D
HMS/Verneutstyr: Håret satt opp og sponkrok ble brukt til fjerning av spon. Verneutstyr var vernebriller.

Fredag 29. Jan: Dagen i dag startet med å fortsette på dreiingen av sylinderen med de ulike detaljene jeg fortalte om i går :) I dag bestemte jeg meg for å dreie utvendige gjenger med dreistål. Jeg fant en 3/8 rørgjenge- mutter som jeg bestemte meg for å lage gjenger til.

For å finne gjengedybda og stigningen på gjengene måtte vi se i en gjengetabell. I gjengetabellen sto det hva gjengeavstanden og gjengedybden var. Dette fikk jeg ikke stilt inn på dreiiebenken fordi dreibenken ikke hadde riktige innstillinger til denne typen gjenge. Derfor valgte jeg det nærmeste målet og satte på gjengesaksa. Deretter laget jeg en fas der hvor gjengene skulle stoppe. Det var viktig å ta flere små snitt og ikke røre gjengesaks-spaken. Hvis man rører gjengesaks- spaken mitt under dreiingen vet man ikka hvor man er i forhold til gjengene når man skal starte på en ny runde og man kan risikere at gjengene blir ødelagt ved at dreistålet feks. dreier av gjengetoppene. For hver runde jeg kom til fasen, stoppet jeg kjoksen med fotstoppen og sveivet ut og tilbake og tok et dypere kutt for hver runde. Jeg visste hvor dypt jeg skulle ta tilsammen ved hjelp av skalaen i mm på tverrsleiden. Etter å ha dreid riktig dybde, prøvde jeg mutteren, men den passet ikke helt fordi dreibenken ikke hadde den samme gjengeavstand- innstillingen (som jeg fortalte om). For å få mutteren til å passe brukte vi en gjengebakke med 3/8 gjenger som vi skrudde på, etterhvert passet mutteren og det ble et bra resultatt :) Kommer bilder når "dingsen" er ferdig ! :)

Litt senere kom Kjetil med et oppdrag til meg :) Oppdraget gikk ut på å dreie en flens. Flensen skulle jeg dreie ut fra en tykk sylinder. Kjetil ga meg en tegning jeg måtte lese. Jeg studert tegningen og fant ut at sylinder delen over flensen skulle ha en diameter på 36mm og ha en lengde på 13,5mm. Flensen skulle ha en diameter på 38mm og være 1,5mm lang. I flensen skulle det også være et hull på 34,5mm. Etter å ha studert tegningen, festet jeg sylinderen i kjoksen. Det første jeg gjorde var å spenne opp et bor i bakdokka, stilte inn dreibenken på lav hastighet og skrudde på kjølevannet. Deretter sveivet jeg boret forsiktig inn mot arbeidstykket.

I bakdokka er det ikke plass til større bor enn 29mm. Den indre diameteren skulle være være 34,5mm, så resten av den indre diameteren som gjenstod, måtte jeg dreie innvendig ved hjelp av en verktøyholder med stålholder og innvendig dreistål, det gikk fint. Da det var gjort, gjenstod avstikkingen av flensen fra resten av sylinderen. Det gjorde jeg ved hjelp av en stikkstålholder og stikkstål. Jeg stakk av riktig lengde på sylinderen slik at flensen fikk riktig lengde.
Her er en tegning av flensen:


HMS/Verneutstyr: Håret satt opp og sponkrok ble brukt til fjerning av spon. Verneutstyr var vernebriller.
Det var arbeidsuken denne gangen :D

1 kommentar:

  1. Hei
    Veldig bra, men hva med omdreinings tallet?
    Kanskje nevne noe om det å? :)

    SvarSlett