fredag 19. februar 2010

Uke 7

Torsdag 18. Feb: Morgenen i dag startet med at jeg dreide ferdig hylsene som skulle brukes som mellomstykker mellom en aksel ot ledd. Disse fortalte jeg om i forrige uke, men ble ikke ferdig med alle fire, så dreide resten idag. Etter jeg hadde dreid ferdig hylsene, fant jeg fram utstyr til å TIG-sveise fast mellomstykket til leddet. Jeg fant fram tilsatstråd og hansker og stilte inn TIG-apparatet på 100 ampere. Deretter satte jeg i gang. Metoden jeg brukte var frasveising, jeg førte altså sveisepinnen foran sveiseflammen og mot venstre. Jeg varmet opp skjøten mellom leddet og staget og dannet et smeltebad som jeg regelmessig dyppet sveisepinnen i samtidig som jeg beveget meg mot venstre. Det ga en fin skjøt mellom mellomstykket og leddet.

Litt senere sveiset jeg fast mellomstykket og akselen til staget. Sveisemetoden jeg brukte var TIG.

Verneutstyr/HMS: Sveisehansker og sveisemaske. Brukte punktavsug og bøyde sveisepinnene.

Etter dette fikk vi en ny oppgave som gikk ut på å lage fire ledninger. Ledningene brukes til test av det elektriske i prøvestasjonen. Det første jeg gjorde var å skjære av tre metallsylindere i riktig lengde. Deretter merket jeg opp senter på toppen av sylinderen, slo et kjørnermerke og boret et 3,2mm hull. Deretter gjenget jeg det til M4. Her er et bilde av metallkontaktene, (tulipankontaktene var ferdig påmontert):


Etter det, fant jeg fram ledninger, avisolerte tuppen og klemte på kabelsko med en spesialtang som klemmer hylsa med riktig kraft. Deretter skrudde jeg fast kabelskoa i metallkontaktene. Jeg skrudde godt til, siden Henning lærte meg at alle elektriske forbindelser skal skrues veldig godt til for å unngå varmegang. Etter det ryddet vi opp og tok kvelden.

Fredag 19. Feb: I dag startet jeg dagen med å gjøre ferdig ledningene jeg fortalte om i går :) For å beskytte ledningene, tredde jeg en plastikkslange på utsiden og festet den ved å tre en krympeslange over metallkontakten og plastikkslangen. Deretter fant vi fram en varmluftspistol og varmet opp krympeslangen, slik at den krympet og klemte fast plastikkslangen til metallkontakten. Uten på denne krympeslangen skulle det igjen tres på en tykkere krympeslange, men det hadde vi ikke på verkstedet.Vi gikk ned på laboratoriet :D Der fant vi krympeslange, og jeg fikk se hvordan det så ut der :D Da vi kom opp på verkstedet igjen tredde vi på de tykke krympeslangene og varmet de opp til de festet seg. Grunnen til at vi brukte en krympeslange utenpå den andre var for å få koblingen/ledningen sterkere og stivere. Glemte desverre å ta bilde av det ferdige resultatet.
Etter denne oppgaven kom det inn en RUH, som gikk ut på å lage en stopper. Stopperen skulle lages på en hems hvor det var åpning i veggen, og fare for at feks. paller kan skyves for langt ut på kanten og falle ned. Dette ble gjort for å øke sikkerheten :) Etter å ha vært på hemsen gikk vi tilbake til verkstedet og ble enig om en festeanordning for stopperen.Vi ble enige om å lage to vinkeljern som skulle skrus fast i veggen med en en bjelke som skulle settes opp i jerna og stå på tvers av åpningen. Her er en tegning av jerna vi laget:

Det første vi gjorde var å finne fram et flattjern. Deretter, brukte jeg den elektriske baufila og kuttet av en lengde på 210mm (10mm ekstra fordi jernet skulle bøyes).
Så varmet vi opp jernet med gassbrenneren og bøyde til jernet i skrustikka. Til slutt merket jeg opp posisjonen til hullene med et risselære, boret opp to hull på 8mm og slipte de skarpe kantene.
Dette var en prototype som vi brukte for å se om den passet og kunne brukes. Det kunne den, og dermed var det ene festejernet ferdig og et gjenstod :)


Verneutstyr/HMS: Vernebriller ved bruka av den elektriske baufila og slipinga og hansker til både sliping og oppvarminga av jernet.

1 kommentar:

  1. Ja, bra jobba med HMS og arbeidsoppgaver :)
    Fortsett slik du :)

    SvarSlett