søndag 20. september 2009

Uke 38

Torsdag 17. sept: På jobb i dag startet jeg med å bruke boremaskinen. Jeg spente fast et arbeidstykke i skrustikka, fant fram et bor og festet det i kjoksen. Boremaskinen var en benkeboremaskin og hadde reimdrift. For å endre turtallet på boremaskinen måtte man åpne toplokket og regulere reima opp eller ned på to ulike steder. For å vite hvordan man skulle regulere reimene, måtte man se på ønsket turtall som stod på boremaskinen, og se hvordan avbildingen av reimene stod og justere reimene slik. Da fikk man riktig turtall. Boringen av hullet gikk bra, det blei et rundt og fint hull :)
Neste oppgave var å bore opp et hull og gjenge det opp slik at det passet til en M10 skrue. Det første jeg måtte gjøre da var å finne ut hvor stort bor jeg måtte bore med. Dette leste vi ut fra en tabell. Da hullet var boret opp, var det tid for å gjenge opp hullet. Vi fant fram et svingjern, et M10 gjegebor, et lite vinkeljern og gjengepasta. Det er viktig å skru gjengetappen rett de første rundene, slik at gjengene blir rette hvis ikke vil skruen stå skjevt i hullet. Derfor er det viktig å sjekke med et vinkeljern etter bare noen få omdreininger. Når gjengetappen står rett i matrialet er det bare å fortsette å vri. Etter et par omdreininger er det viktig å vri svingjernet motsatt vei slik at man bryter spona. Da jeg var ferdig med å gjenge, hentet jeg en M10 skrue for å sjekke at alt passet som det skulle og at skruen stod vinkelrett i hullet. Skruen passet og stod vinkelrett :)

Vidre på dagen fikk jeg innføring i hvordan man sliper bor. Første gangen ble boret best, de andre gangene fungerte de, men ble ikke like bra. Jeg slipte boret på en båndsliper, men det har blitt bestilt en slipeskive til benkesliperen. Det skal vist være enklere å slipe bor på den. Gleder meg ! Til slutt prøvde jeg meg på brotsjing med benkebormaskinen. Da boret jeg først opp et hull med et 9,7 mm bor. Etter dette brotsjet jeg opp med en 10mm brotsj. Da hullet var ferdig plasserte jeg en styrepinne i hullet. En styrepinne skal være ganske nøyaktig på målene. styrepinnen passet, men var litt trang, grunnen til dette kan være fordi vi brukte en benkeboremaskin, som vi måtte senke maskinboret på når vi skulle sette i brotsjen, og dermed ikke fikk sentrert brotsjen helt i senter av hullet.



Verneutstyr/HMS: Vernebriller og langarmet genser både til boringa, brotsjinga og til slipinga av borra. Spente fast arbeidstykket jeg boret i for å hindre at boret hugger seg fast og drar med seg arbeidstykket rundt, særlig når man borer i plater.

Fredag 18. sept: I dag startet dagen med å fortsette med brotsjinga, siden hullet var litt trangt dagen før. Denne gangen gjorde vi brotsjinga i fresen. Vi gikk fram på samme måte som dagen før, ved først å bore opp et hull på 9,7mm og så feste brotsjen og brotsje gjennom hullet med lavt turtall. Med fresen blir brotsjinga mer nøyaktig fordi man kan senke maskinbordet automatisk, og ikke manuelt. Da ungår man at enn vrir på maskinbordet og brotsjen har samme posisjon som boret. Styrepinnen passet også denne gangen, men var fortsatt litt for trang. Vi prøvde flere ganger og styrepinnen passet alle gangene, men var fortsatt litt for trang, dette kan være fordi brotsen var litt slitt eller noe sånt :) Det viktigste var å forstå prinsippet, og det gjorde jeg :)
Etter dette var jeg innom baufiling og filing av en skrue. Lenger ut på dagen brukte jeg vinkelsliperen, hvor jeg prøvde kappeskive, og to ulike slipeskiver. Jeg kappet over en skrue og brukte den ene slipeskiva til å pusse kantene på skruen og den andre slipeskiva til å pusse vekk sveiseklumper på sveisebordet. Det gikk bra synes jeg :)
Verneutstyr/HMS: Jeg brukte vernebriller til brotsjinga og slipinga/kuttinga. I tillegg brukte jeg hansker og hørselvern til slipinga/kuttingen med vinkelsliperen. Jeg passet på å dra ut kontakten fra veggen når jeg skiftet slipe og kuttskive.

Etter lunsj var det tid for en vedlikeholds jobb. Vi skulle skifte fire utløsermekanismer (også kalt "hakkespetter") :) Men når vi skiftet disse utløsermekanismene måtte vi også skifte sylindrene som disse var festet til. Vi klatret opp på taket,skrudde dem av, monterte de nye og koblet på ledningene. Bilde: Sylindrene
Fra disse sylindren var det koplet på lange plastik stenger med gjenger som gikk gjenom taket og inn i hallen. Disse stengen skiftet vi, skrudde på noen hylser og festet mekanismene. Mekaninsmene så slik ut:

Gleder meg til to nye dager på jobb neste uke :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar