søndag 4. juli 2010

Uke 26

Mandag 28. Juni: I dag dreide jeg to plugger av aluminium. Disse skulle brukes til å plugge igjen to hull som hadde blitt boret feil i en plate. Jeg målte begge hullene og dreide pluggene 5 hundre-deler større enn hullet. Laget altså en presspassning ;)

Deretter slo jeg de inn med en hammer. Resultatet ble bra :)

Etter denne oppgaven startet jeg på en ny. Den gikk ut på å lage en ny trebunn på et stativ for sideplater til ringkabelanleggene.

Bunnen var laget av tre, så det ble litt snekkerarbeid. Her er et bilde av bunnen som måtte repareres:



Hentet først 2 planker i produksjonshallen, som jeg saget ut spor i, to spor i hver planke. Dette var bunnplankene, og sporene var for at plankene skulle ligge kant i kant med stativkanten. Da dette var gjort hentet jeg de tynne pinnene som var festet til bunnplankene. Disse saget jeg i riktig lengde siden noen av de var for lange :)

Deretter fant jeg fram drill, treskruer og målebånd. Jeg målte opp riktig avstand mellom pinnene og skrudde de fast med treskruer ved hjelp av drillen. Da jeg hadde skrudd fast alle pinnene var dagen over.

Tirsdag 29. Juni: Til morgenen i dag forsatte jeg på trebunnen til sideplatestativet. Skrudde fast de siste tykke plankene. Da dette var gjort var bunnen ferdig :)

Etter dette,byttet jeg ut noen av skruene som holder plastikk-skilleren fast på toppen av stativet siden de var veldig lange, og det er fort gjort å hekte seg fast i dem.

Deretter dreide jeg radiusene på jordingstapp nr 2. Så freset jeg en kobberplate ned til riktig størrelse. Gjorde som jeg pleier, regnet ut hvor mange mm som skulle fjernes og nullstilte fresen mot kanten på kobberplata. Deretter delte jeg målet i to og freset vekk like mye på hver side av plata. Siden den fra før av hadde avrundede kanter måtte jeg derfor frese begge sider for å få flate overflater :)

Her er et bilde hvordan kobbertappene og kobberplata jeg har laget har blitt så langt :D



Onsdag 30. Juni: I dag freset jeg en ny kobberplate på samme måten som i går. Da fikk kobberplata riktig tykkelse og flate kanter :)

Litt senere kom det inn en freseoppgave. Et spor i en mekanisme måtte freses slik at sporet ble lengre:

Så jeg spente fast mekanismen i skrustikka på maskinbordet og spente fast en fresedor med en 7mm pinnefres. Deretter freset jeg sporet manuelt. Resultatet ble bra :D



Torsdag 1. Juli: Til morgenen i dag dreide jeg for Nils :) Jeg fikk i oppgave å dreie av en lengde på tre bein. Det var den gjengede delen som skulle dreies kortere. Da jeg hadde dreid alle gjengelengdene til riktig lengde, boret jeg opp det gjengde hullet i enden av beina med et 10,3mm bor for så å kunne gjenge det til M12. Jeg gjenget hullet i dreibenken ved å spenne fast 12mm gjengetapp i kjoksen i bakdokka. Deretter stilte jeg dreibenken til det laveste omdreiningstallet- 82. Så skøyv jeg tappen inn i hullet, tappen tok tak og gjenget seg automatisk inn. For å få tappen ut reverserte jeg bare dreibenken, da dro gjengetappen seg ut og hullet var gjenget til M12 :)

Da dette var gjort, begynte jeg å reparere noen poptenger. Det var noe feil med alle vi hadde, derfor satte jeg i gang å reparere dem i tilfelle det kom noen som trang en poptang :)
Det første jeg gjorde var å skru opp poptanga og løsne delene. Jeg la delene i rekkefølge ettersom jeg tok dem ut.

Da dette var gjort gjorde jeg ren pop-tanga innvendig:



Deretter begynte jeg å gjøre rent de ulike delene med en fille. Startet med den lange mellomhylsa, deretter den korte, så gripetennene og til slutt "huset" til gripetennene og den ytterste hylsa. Jeg puttet delene inn i pop-tanga etterhvert som de var gjort rene.

Til slutt gjenstod det å skifte ut oljen på tanga. Dette gjorde jeg ved å skru opp oljeskruen og skrudde på en beholder i hullet. Så koblet jeg tanga til trykkluft og trykte en gang på utløserknappen for å pope naglene. Da gikk olja automatisk opp i beholdren og holdt seg der. Da koblet jeg av trykkluften og tømte ut oljen.

Bilde: Uren olje som absolutt trengte å skiftes ut :)

For å fylle på ny olje i tanga fylte jeg opp ny olje i beholderen. Deretter trykket jeg huset for gripetennene mot bordkanten slik at stempelet gikk inn, da gikk oljen inn i pop-tanga. Deretter dro jeg stempelt ut igjen og trykte det inn igjen et par ganger til, helt til oljen som gikk inn og ut i tanga nesten var fri for bobler. Til slutt skrudde jeg av beholderen, skrudde igjen oljeskruen, koblet tanga til trykkluft og trykket utløserknappen to ganger. Da dette var gjort, prøvde jeg pop-tanga med nagler og den fungerte bra :D


Fredag 2. Juli: I dag fortsatte jeg på kobberplatene. Tykkelsen var freset ned til riktig mål, men lengden gjenstod. Kobberplata var for lang, så jeg spente den fast i skrustikka på maskinbordet og fant fram en fresedor, med en fastspent 7mm pinnefres. Gjorde som jeg pleier, regnet ut hvor mange mm som skulle fjernes og nullstilte pinnefresen mot kanten på kobber- plata. Deretter freset jeg vekk halvparten av målet i hver sin ende av kobberplata :)

Da dette var gjort, skulle begge endene på kobberplatene avrundes. For å få det nøyaktig brukte jeg en passer. Stilte inn halvparten av breddemålet til kobberplata på passeren og riset inn radiusen. Deretter slipet jeg det til på båndsliperen. Her er et bilde :)

Det var uke 26 ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar