Vi boret første festehull, deretter ble hullene gjenget. Da ventilen var festet, tredde jeg ventilens lending inn i boksen med koblingene. Det som da gjenstod var å finne ledninger med strøm i. I boksen fant vi to ledninger. Disse måtte vi finne igjen i strømskapet til roboten. For å finne de riktige ledningene brukte vi måleapparat. Da vi fant strømforbindelsen sa måleapparatet ifra og vi viste hvilke ledninger vi måtte bruke. Etter å ha koblet ledningene i strømskapet og robotskapet, måtte ventilen programeres inn på robotens styringssystem. Vi viste ut fra utkoblingene at ledningene fra ventilen var koblet inn på output 7 på robotens styringsskap. For å programere inn dette, gikk vi inn på styringsskjermen til roboten. På styringskjermen laget vi en output på output nr. 7 som fortalte at det var koblet på en gjenstand (ventilen), og at det skulle gi signaler ut fra denne outputen ved et tidspunkt under sveiseprossesen. Ventilen skulle da begynne og fungere. Magne fortalte meg også om kapslingen som er søkingen roboten gjør for å finne punkter.
Det første som skjer er at ringkabelanlegget blir lastet inn i robotbygget. Deretter blir det automatisk skyvd frem til to armer som trykkes inn i ramma til anlegget. Ut fra hvor langt armene går inn i ramma før de stopper, klarer systemet og skjønne hvilket anlegg det er den skal sveise. Altså hvilken Kurs/variant. Deretter gjør roboten et tre-punktsøk i alle hjørnene, på den måten finner den de to lengdene som danner vinkelen og det tredje punktet er for å finne høyden. Så setter roboten i gang sveiseoprasjonen. Jeg lærte ganske mye om roboten i dag :D
Fredag 22. Jan: I dag startet dagen med litt sveisarbeid. Ute i produksjonshallen er det mange taljer i taket. Rundt om henger det sporvekslere. Man skifter spor ved å dra i snora.
Oppgaven gikk ut på å sveise på to stoppere på hver side av sporvelger-stanga.
Sveisemetoden jeg brukte var MIG. Det første jeg gjorde var å plassere stopperen der hvor den skulle sveises og deretter laget jeg to heftepunkter, en på hver side av stopperen og på skrått ovenfor hverandre. På den måten hindret jeg stopperen i å dra seg skjev slik at den løftet seg fra underlaget. Deretter sveiset jeg tre strenger på hver stopper. Dette gjorde jeg på alle stopperene jeg sveiset. Det var to stoppere på hver sporvelger og jeg sveiset på tre sporvelgere :D Resultatet ble bra og stopperene fungerte som de skulle :D
Verneutsyr/HMS: Sveisemaske, sveisehanker. Punktavsug ble brukt.
Etter det ble jeg med Henning og Roger og så på hvordan man kalibrerer trekker-utstyr. Deretter reparerte Henning og jeg to nuts-trekkere (trekkere som skrur inn gjengede hylser), ved å bytte gjengepinne og fylle olje på dem :D
Ok
SvarSlettMange forskjellige jobber du får være med på, kjempe bra!